صنایع دستی

صنایع دستی

اولین تصویری که با شنیدن دو کلمه‌ی صنایع دستی به ذهن‌تان می‌آید چه تصویری‌ست؟ شاید ظرف‌های فیروزه‌ای و صنایع دستی اصفهان، شاید هم سفال و صنایع دستی همدان. اما دستادستی‌ها وقتی از صنایع دستی می‌شنوند، بیش از هر چیز به تولیدکنندگانش فکر می‌کنند. شاید یک زن سرپرست خانوار که تنها منبع درآمدش از تولید صنایع دستی‌ست، شاید کسی که تولیدات دست‌ساز می‌تواند راه خروجش باشد از فقر.

صنایع دستی یعنی چه؟

کافی‌ست یک نگاه گذرا به این صفحه بیندازید تا معنای گسترده‌ی صنایع دستی را لمس کنید. در واقع هر چیزی که توسط یک فرد با استفاده از دست و ابزارهای ساده تولید می‌شود و ماشین‌آلات پیچیده و خودکار (معمولا برای تولید انبوه) در فرآیند ساخته شدن آن نقش ندارند، یک نوع از صنایع دستی‌ست. گاهی اوقات صنایع دستی می‌تواند روی یک کالای ساخته‌شده به روش انبوه و صنعتی، ارزش افزوده ایجاد کند.

شاید بتوان صنایع دستی را با توجه به مواد اولیه‌ی مورد استفاده در ساخت، به دسته‌های کلی زیر تقسیم کرد:

  • با استفاده از چرم و پارچه (مثل قلاب‌دوزی، قالی‌بافی، نمدمالی، کفش‌دوزی و…)
  • با استفاده کاغذ و بوم (مثل صحافی، اوریگامی، کلاژ و…)
  • با استفاده از چوب و فلز و شیشه (مثل شیشه‌کاری، صنایع چوب، جواهرسازی و…)
  • با استفاده از سنگ و گِل (مثل سفال‌گری، موزائیک، مجسمه‌سازی و…)
  • با استفاده از گیاهان (مثل سبدبافی، حصیربافی و…)

دستادست به عنوان یک کسب‌وکار اجتماعی با توجه به اهدافش، گسترده‌ترین تعریف صنایع دستی را انتخاب کرده است که تمام موارد گفته‌شده (و نشده) را شامل می‌شود.

تفاوت صنایع دستی با کاردستی

اگر چیزی صرفا به منظور سرگرمی و نه برای استفاده در زندگی‌های روزمره ساخته شده باشد، احتمالا کاردستی‌ست. کاردستی‌ها معمولا آن‌قدرها دوام ندارند و برای استفاده‌های بلندمدت و کاربردهای خاص طراحی نشده‌اند.

پس باید دقت کنیم که به هر چیزی هم نمی‌شود گفت صنایع دستی.

چرا صنایع دستی مهم است؟

صنایع دستی هر کشور، بخشی از فرهنگ و سنت‌های مردمش را در خود جای می‌دهد. صنایع دستی مهارت‌هایی را شامل می‌شود که نسل به نسل به افراد یک منطقه منتقل می‌شود و به هویت جمعی آن‌ها شکل می‌دهد. علاوه بر این، صنایع دستی در برخی مناطق ایران منبع درآمد اصلی مردم محسوب می‌شود و چرخ اقتصاد محلی را می‌چرخاند.

صنایع دستی ایرانی، بخشی از میراث فرهنگی ما را به جهانیان نشان می‌دهد.

و اما دستادست…

چند سال از تاسیس گروه دستادست با هدف توان‌مندسازی و حفظ هنرهای بومی می‌گذرد. هدفی که کم‌کم با آرزوی رسیدن به تجارت عادلانه ترکیب شده و تاثیرش در تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های این گروه دیده می‌شود.

(بیش‌تر؛ درمورد دستادست و اهداف و برنامه‌هایش)

تجارت عادلانه

تجارت عادلانه یک حرکت اجتماعی گسترده در سطح جهان است که اهداف اصلی آن مبارزه با فقر، تغییر اقلیم و بحران اقتصادی بین‌المللی هستند. بیش‌ترین تمرکز این حرکت اجتماعی، روی کشورهای در حال توسعه و وضعیت تجارت و اقتصاد در آن‌هاست.

براساس آمارهای نیمه‌رسمی، ۳۳ درصد یعنی یک‌سوم مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و فاصله‌ی درآمدی میان گروه‌های مختلف رو به افزایش است. به نظر می‌رسد که توجه به اصول تجارت عادلانه برای حرکت رو به جلوی اقتصاد و توسعه‌ی پایدار در کشور امری ضروری‌ست.

در این میان و با توجه به کندی دستگاه‌های دولتی، وجود شرکت‌هایی که بتوانند بار هدایت اقتصاد به سمت تجارت عادلانه را به دوش بکشند اتفاقی بسیار مهم است. دستادست یکی از اولین کسب‌وکارهای ایرانی‌ست که فعالیت خود را با مدل کارآفرینی اجتماعی سازمان داده و از همان ابتدا توجه ویژه‌ای به اجرا و ترویج تجارت عادلانه داشته است.

اگر شما هم معتقدید که سهم تولیدکننده از قیمت فروش هر محصولی باید بیش‌تر باشد، اگر بر این باورید که در خلال فرآیند تولید باید به شرایط کار و تاثیر آن روی محیط زیست توجه داشت و اگر با عدم شفافیت و استفاده از کار کودکان مخالف‌اید، عملا به مدل تجارت عادلانه اعتقاد دارید. و اگر به تجارت عادلانه اعتقاد داشته باشید، جای شما در دستادست خالی‌ست!

فروشگاه تجارت عادلانه

 

 

این پست وبلاگ توسط تیم محتوای آژانس خلاقیت و بازاریابی چار ستون تهیه شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.