316

ترجمه و تلخیص از فاطمه حمزوی

تغییر اجتماعی همواره با یک رویا شروع می‌شود. کارآفرینان اجتماعی رویاپردازند زیرا وضعیت موجود را زیر سوال می‌برند. آن‌ها  چالش‌های پیش روی ما را می‌فهمند و می‌توانند آینده‌ای فراتر از این چالش‌ها ببینند. در سی سال گذشته آشوکا (https://www.ashoka.org) در تمامی دنیا به دنبال کارآفرینان اجتماعی‌ای گشته که رویایشان به اندازه کافی بزرگ است که بتواند دنیا را تغییر دهد. این افراد کسانی هستند که عمیقا به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند اجتماعاتشان را عادلانه‌تر یا پایدارتر کنند. اما این افراد علاوه بر رویاپردازی برای یک آینده بهتر دست به عمل هم می زنند تا دنیای متفاوتی را به وجود آورند. آن‌ها گام های ضروری برای ساختن دنیایی که می‌خواهند را می‌دانند و به طی کردن این مسیر متعهدند.

در این مجموعه یادداشت ها با ترجمه و تلخیص از سایت آشوکا به داستان تعدادی از این تغییر آفرینان می پردازیم، شاید جرقه ای باشد برای رویاپردازی برای دنیایی بهتر.

سونیتا کریشنان: مادر هزاران کودک

سونیتا کریشنان در سال‌های ابتدایی دوران دانشجویی بود که با همراهی تعدادی دیگر از دوستانش  گروه دانشجویی سادبهاوانا (حسن نیت) را به وجود آورد. یکی از فعالیت‌های اصلی سادبهاوانا بهبود وضعیت  دالیت‌های  ساکن حاشیه شهر بنگلور بود (دالیت به گروه‌های حاشیه‌ای و سرکوب شده در اجتماع اطلاق می‌شود. در هند منظور طبقه‌ای است که در پایین‌ترین سطح جامعه قرار داشته و به طبقه نجس هم مشهور است). سونیتا نوزده ساله بود که یک بار در بازگشت از ملاقاتی با دالیت‌های بیرون شهر مورد حمله نوجوانی که معترض حضور او در بین اعضای طبقه رانده شده بود قرار گرفت. پیامد این ماجرا از خودش وحشتناک‌تر بود. یکی از همکلاسی‌های سونیتا که قرار بود آن روز او را تا خانه اسکورت کند، نتوانست با احساس گناه خود کنار بیاید و خودکشی کرد. تمام اطرافیان سونیتا او را مقصر دانسته و حتی نزدیکانش طردش کردند. پس ازین ماجرا بود که سونیتای درهم شکسته تصمیم گرفت با بدنام‌ترین و سرکوب‌شده‌ترین گروه جامعه کار کند؛ زنان کارگر جنسی.

قاچاق وسیع کودکان یکی از معضلات بزرگ اما نسبتا مغفول جامعه هند است. در یک مطالعه روی چهار شهر بزرگ بمبئی، کلکته، حیدرآباد و دهلی نتایج حاکی از این بودند که نزدیک به چهل درصد از دو میلیون کارگر جنسی مشغول به کار در بروتل‌ها را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند، کمی بیش از یک سوم این کارگران جنسی حتی شانزده سال هم ندارند. بخش عظیمی از این کودکان در فرایند قاچاق انسان توسط خانواده‌ها فروخته شده‌اند، از روستاهایشان دزدیده شده‌اند، به بهانه شاغل شدن فریفته شده‌اند و سپس در یک فرایند خشن به شغل جدیدشان «معرفی» شده‌اند. این معرفی که هدفش درهم شکستن مقاومت فرد است غالبا دربرگیرنده تجاوز گروهی، زندانی شدن در اتاق، کتک خوردن مکرر و اجبار به مصرف مواد مخدر و الکل است. پلیس غالبا پس از این مرحله است که وارد کار می‌شود. حملات پلیس به بروتل‌ها و واسطه‌ها رایج‌ترین شیوه مواجهه حکومت با این مشکل وسیع است. کودکانی که پلیس در این حملات نجات می‌دهد به خانه‌های نیمه‌راهی سپرده می‌شوند، اما این خانه‌ها غالبا توانایی کافی برای کمک به حل مشکلات این کودکان را ندارند. در بسیاری از موارد پس از گذراندن مدت کوتاهی در این خانه‌ها، کودکان نجات‌یافته مجددا وارد چرخه ترافیک انسانی می‌شوند.

اینجاست که سونیتا می‌کوشد با پیوند زدن تلاش‌های مردمی و فعالیت‌های پلیس راهی برای شکستن این چرخه باطل بیابد. جنبه مهمی از کار سونیتا این است که از همان سیستم موجود خانه‌های نیمه‌راهی فراهم شده توسط ایالت استفاده کند و آن‌ها را بهبود بخشد. با سازمان‌دهی مجدد این خانه‌ها به صورتی که هم‌زمان زیر نظر سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باشند، نه تنها آگاهی از مشکلات این کودکان افزایش یافته، بلکه جلوی فسادهای موجود ناشی از غفلت در روند اداره دولتی آن‌ها نیز گرفته شده است. علاوه بر این‌ها، با افزودن برنامه‌های مشاوره، توانمندسازی و بازگشت به خانواده تلاش می‌شود از بازگشت این کودکان به چرخه کار جنسی اجباری و قاچاق جلوگیری شود. سازمان پراجوالا که توسط سونیتا تاسیس شده تا به حال توانسته در پناهگاه‌هایی که به صورت مشترک زیرنظر دولت و سازمان هستند خدمات بازپروری و محافظتی برای کودکان قاچاق شده فراهم آورد.

سونیتا این روزها توسط هزاران کودکی که در پناهگاه‌هایش توانمند شده‌اند مادر خوانده می‌شود.

منبع: https://www.ashoka.org/fellow/sunitha-krishnan

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.