زلزله سرپل‌ذهاب

زلزله سرپل‌ذهاب

این تیتر سخنرانی تد ارنستو سارولی است که قبلا آن را در کانال منتشر کرده بودیم و دیدیم به درد این روزها هم می‌خورد.

سارولی داستان روزهایی را تعریف می‌کند که برای کمک به اهالی زامبیا راهی منطقه شدند. با خودشان بهترین بذرها را بردند. آموزش دادند و مردم محلی را برای کار استخدام کردند. گرچه از بی‌میلی مردم تعجب کرده بودند که چرا در چنین دره حاصل‌خیزی، کشاورزی نمی‌کنند. اما به جای پرسیدن اینکه چرا چیزی کشت نمی‌کنند، گفتند “خدا رو شکر ما اینجائیم تا مردم زامبیا رو درست به موقع از گرسنگی نجات بدیم”. بعد درست وقتی گوجه‌ها رسیدند اسب‌های آبی از رودخانه بیرون آمده و تمام گوجه‌ها را خوردند.

وقتی آنها تعجب‌شان را از حمله ۲۰۰ اسب آبی بیان کردند، محلی‌ها گفتند برای همین است که آنجا کشاورزی نمی‌کنند. و وقتی که پرسیدند چرا به ما نگفتید، پاسخ دادند “چون هیچ وقت از ما نپرسیدید.”

این اتفاقی است که برای خیلی از آدم‌ها و نهادهایی که نیت خوبی دارند اتفاق می‌افتد. گمان می‌کنند به خاطر سواد، تخصص، قدرت و… بیشتر از آدم‌های محلی و گروه هدف می‌فهمند. در نتیجه تصمیمی را که به نظر خودشان بهترین تصمیم است می‌گیرند و راستش بیشتر وقت‌ها در بهترین حالت به اسب‌های آبی غذا می‌دهند. این مساله هنگام رخ دادن بلایای طبیعی مثل زلزله هم صادق است.

ما در دستادست معتقدیم هیچ‌کس بیشتر از زنان همکار ما به مشکلات‌شان آگاهی ندارد و تنها کاری که ما می‌توانیم بکنیم کمک به حل این مشکلات به بهترین شکل ممکن است.

 

لینک سخنرانی تد:

https://www.ted.com/talks/ernesto_sirolli_want_to_help_someone_shut_up_and_listen/transcript

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.