تجارت عادلانه

تجارت عادلانه

به این فکر کرده اید که پولی که ما روزانه و ماهانه خرج می‌کنیم یکی از چیزهایی است که دنیا را شکل می‌دهد؟ اگر الان چشم‌هایتان را ریز کرده اید و دارید چپ چپ نگاه می‌کنید که این یک ذره پول ما چه معجزه‌ای می‌کند که خودمان از آن بی‌خبریم، لطفا کمی صبر کنید تا برایتان توضیح بدهم.

مثلا شما شاید یک قهوه‌دوست حسابی باشید. توی بازار هزار و یک جور قهوه از مارک‌های مختلف، تولید کشورهای مختلف پیدا می‌شود. شما هم براساس پولی که برای این کار کنار گذاشته‌اید، از بین گزینه‌های مختلف یکی را که باب میلتان باشد انتخاب می‌کنید و… خب همین جا بایستید، اینجا درست همان جایی است که شما می‌توانید بدون دردسر حس یک قهرمان را داشته باشید. فقط کافی است موقع انتخاب از بین گزینه‌هایی که با جیب‌تان سازگارند به یک نکته اضافه هم توجه کنید، آیا می‌توانید این محصول را تحت عنوان تجارت عادلانه بخرید یا نه؟

متاسفانه خیلی از محصولاتی که آرم تجارت عادلانه را دارند در کشور ما به راحتی پیدا نمی‌شوند و این کار را کمی سخت‌تر می کند. اما خب کمی سختی نمک قهرمان شدن است. کافی است به این نکته توجه کنید که آیا این محصول تحت شرایط عادلانه‌ای تولید و فروخته می‌شود یا نه؟ (ده اصل تجارت عادلانه را اینجا بخوانید)

مطمئنا ما به عنوان یک نفر نمی‌توانیم درباره همه محصولات و تمام این اصول اطلاعات کافی داشته باشیم. اما همین که سعی کنیم و هرجا که می‌توانیم حواسمان به این مسائل باشد کافی است. حالا دفعه بعدی که موقع خرید بین چند محصول مشابه قصد انتخاب داشتید، اگر حواستان به اصول تجارت عادلانه باشد، بین دو تا تی‌شرت قشنگی که چشمتان را گرفته‌اند کاری را که در مقاله‌ای خوانده‌اید برای تولیدش کودکان را به کار وادار می‌کنند و حقوق درستی هم بهشان نمی‌دهند انتخاب نمی‌کنید و به جایش کار چند جوانی را می‌خرید که به تازگی یک تولیدی راه انداخته‌اند و کارهای باکیفیتی می‌دوزند. به همین سادگی و با خریدن تی‌شرتی دوست داشتنی که لازمش هم داشتید، به اندازه خودتان از سیستم عادلانه‌تری برای کار و تجارت پشتیبانی کرده اید. قدرت همین کار کوچک شما از خیلی حرف‌های بزرگ بیشتر است، شک نکنید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.