ترجمه و تلخیص: نرگس منصوری
دیجیتال سبز، یک سازمان غیرانتفاعی پیشرفته بینالمللی است که از طرح خلاقانهی دیجیتالی برای جوامع در حاشیه استفاده میکند تا زندگی این جوامع در مناطق جنوب آسیا و صحرای جنوبی آفریقا را بهبود دهد.
آشنایی با نمونهای از کسب و کار اجتماعی از زبان خودشان:
ما اطلاعات و دانش خود را در حوزههای گوناگون مانند ارتقای کشاورزی، معیشت٬ سلامتی و تغذیه با مردم بومی، نهادهای شهری و نهادهای خصوصی به اشتراک میگذاریم. این کار با استفاده از ویدئوهای ساخته شدهی محلی و انتشار آنها به وسیلهی مردم انجام میشود. در یک ارزیابی کنترل شده مشخص شد این رویکرد ۱۰ برابر مقرون به صرفهتر از روشهای قدیمی است و فعالیتهای جدید آن ۷ برابر بیشتر از روشهای قدیمی جذابیت دارد.
در حال حاضر در حال اجرای پروژههایی با همکاری ۲۰ نهاد در ۹ منطقه در هند، بخشهایی از اتیوپی، افغانستان، غنا، نیجریه و تانزانیا هستیم.
از سال ۲۰۰۸ تا ماه ژوئن ۲۰۱۶ توانستهایم از بین ۱۳۵۹۲ روستا با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر به ۴۴۲۶ ویدئو برسیم که نشاندهنده پیشرفت خوب در این راستا است.
۵۷۴۲۲۲ نفر از بینندگان این ویدئوها، یک یا دو فعالیت از آموزش های این فیلمها را ترویج دادهاند.
* رویکرد
ما به جوامع حاشیهنشین قدرت میدهیم تا ویدئوهای محلی و مشارکتی بسازند و به گروههایی از خود این افراد برای انتشار این ویدئوها کمک میکنیم. این ویدئوها از جامعه، به وسیلهی جامعه و برای جامعه است.
این رویکرد شامل این موارد می شود:
۱) مراحل مشارکتی تهیهی فیلم برای فعالیتهای بهبود معیشت.
۲) آموزش فردی برای انتشار فیلم و آموزش آن.
۳) فراهمسازی نرمافزارها و سختافزارهای لازم و اتصالات دیجیتالی برای اینترنت.
۴) تکرار یک مدل با ابزارهای تحلیلی برای پرداختن به نیازها و منافع جامعه.
مدیریت دادهی ما که “اتصال آنلاین- اتصال آفلاین” (COCO) نامگذاری شده است و همچنین مجموعهی در دسترس، هر دو برای جمعآوری و تحلیل، انتشار و مطابقت با منافع جامعه مورد استفاده قرار میگیرند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.