321

ترجمه و تلخیص از فاطمه حمزوی

سارا در خانواده‌ای با پدری تونسی و مادری فرانسوی در فرانسه به دنیا آمد. وی از سال‌های کودکی تحت تاثیر فعالیت‌های پدرش به کارهای اجتماعی علاقمند شد. سارا زمانی که هنوز دانش‌آموز بود همراه پدرش یک سازمان مردم‌نهاد (NGO)  متمرکز بر حقوق کودکان در فرانسه به راه انداخت. در سال ۲۰۰۳، پدر سارا سازمان مشابهی در تونس به راه انداخت و سارا نیز در این کار همراه او بود. در همین دوران بود که سارا در رفت و آمدهایش به تونس با گروه‌های حاشیه‌ای تونس آشنا شد و در پروژه‌هایی همچون ساختن مراکز نوجوانان، آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌های عمومی در مناطق حاشیه‌ای مشارکت داشت.

در یکی از پروژه‌های علمی مدرسه بود که سارا درخت اقاقیا و ارزش اقتصادی و محیط زیستی آن را کشف کرد. سال ۲۰۰۶ توسط سازمان ملل سال بیابان و بیابان‌زایی نامیده شد. در همین سال بود که او با شناختی که از پیامدهای بیابان‌زایی و فواید درخت اقاقیا پیدا کرده بود شروع به کار بر روی ایده‌ی «اقاقیا برای همه» کرد. در سال ۲۰۱۱ در پی انقلاب تونس، سارا تصمیم گرفت که به سرزمین پدری خود برود. این بازگشت، شناخت عمیق‌تری از مشکلات تونس برای او فراهم آورد. او مشاهده کرد که در پی بیابان‌زایی در مناطق روستایی کشاورزان زمین‌هایشان را رها می‌کنند و به حاشیه‌های شهر می‌آیند، آن‌ها که کشاورزی را رها کرده‌اند می‌کوشند از طریق وارد شدن در تولیداتی هم‌چون کفش‌سازی زندگی خود را بچرخانند اما این صنایع درآمدهای بسیار اندکی دارند. در نهایت این تغییرات به رشد فقر می‌انجامند. از نظر سارا با مبارزه با بیابان‌زایی می‌توان در مبارزه با فقر رو به افزایش نیز موفق بود، برای همین بود که او تمام تلاش‌های خود را معطوف پیاده‌سازی طرح‌های کشاورزی پایدار، از جمله طرح «اقاقیا برای همه» کرد.

ایده سارا برای فراهم کردن امکان یک کشاورزی پایدار (sustainable farming) شامل اصلاحات متعددی است. یکی از این اصلاحات تغییر اولویت‌های کشت از محصولات سنتی همچون زیتون و بادام که نیاز بالایی به آب دارند به محصولاتی است که زمین را بازسازی می‌کنند، با شرایط جدید کم‌آبی سازگارترند و و فرصت‌های جدیدی برای تولید درآمد از زمین فراهم می‌آورند. یکی از این محصولات جدید که هم با محیط زیست سازگار است و با ایجاد یک کمربند سبز جلوی رشد بیابان را می‌گیرد درخت اقاقیاست. از درخت اقاقیا آدامس و روغن مورینگا می‌گیرند که در آن منطقه طرفدار داشته و بازده اقتصادی خوبی دارد.

علاوه بر این سارا شیوه‌های کشاورزی پایدار، و کمک به شکل‌گیری تعاونی‌های کشاورزان را به کشاورزان منطقه معرفی کرد. این تعاونی‌ها به کشاورزان کمک می‌کنند تا از لحاظ اقتصادی خودبسنده باشند و بدون واسطه‌ها به بازار فروش محصولاتشان دسترسی داشته باشند. در کنار تمامی این‌ها سارا می‌کوشد تا با انجام تحقیقات علمی بر روی فرصت‌های بالقوه کشاورزی پایدار راه‌های جدیدی برای مقابله با فرسایش خاک، کمبود آب و بیابان‌زایی بیابد.

در دسامبر ۲۰۱۳ ایده‌ی «اقاقیا برای همه» توسط دولت فرانسه به عنوان یکی از صد اکتشاف برتری که آینده رشد پایدار در آفریقا را شکل می‌دهد، انتخاب گردید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.