روز جهانی کار داوطلبانه

روز جهانی کار داوطلبانه

یک ۵ دسامبر دیگر و روز جهانی کار داوطلبانه، از راه رسید. شعار امسال سازمان ملل این است “داوطلبان اولین کسانی‌اند که دست به کار می‌شوند، اینجا و همه جا”. در زلزله اخیر سرپل‌ذهاب داوطلبان سازمان هلال احمر و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش پررنگی در سر و سامان دادن به اوضاع بازی کردند. بسیار از فعالیت‌های انسان‌دوستانه در سراسر جهان بدون کار داوطلبانه حتی یک روز هم دوام نمی‌آورند.

در حالی که ۳۶ درصد جمعیت کانادا سالانه ۲.۱ میلیارد ساعت کار داوطلبانه، و ۲۹ درصد جمعیت بزرگسال آمریکا، سالانه ۱.۷ میلیارد ساعت کار داوطلبانه انجام می‌دهند، ما در ایران با مشکل عدم اقبال به کار داوطلبانه روبروییم. بنابر اعلام مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین ساعات کار داوطلبانه در جهان ۳.۵ ساعت در روز است(منبع). ولی بنابر نظرسنجی‌ها تنها ۱۲ درصد ایرانیان کار داوطلبانه انجام می‌دهند و میانگین زمان کار داوطلبانه ۳ تا ۳.۵ دقیقه در روز است(منبع).

و این در حالی است که کار داوطلبانه به ما اجازه امتحان کردن کارها و قرار گرفتن در موقعیت‌هایی را می‌دهد که در حالت عادی دسترسی به آنها نداریم. و صد البته لذتی را نصیب ما می‌کند که با پول نمی‌توان خرید.

بهرحال روزتان مبارک داوطلبان. ممنون که یک سال دیگر با فعالیت‌های بدون چشمداشت‌تان تلاش کردید تا از درد و رنج آدم‌ها کم کنید.

داوطلبان دستادست از شما هزار هزار بار متشکریم. از همه شمایی که وقت، تخصص، عشق و علاقه‌تان را به ما هدیه دادید تا بتوانیم قدمی هرچند کوچک در مسیر حل مشکلات گروه‌های به حاشیه رانده شده جامعه و تولیدکنندگان محصولات دست‌ساز برداریم. ممنونیم که بودید و امیدواریم سال آینده همچنان در کنار ما باشید.

 

*اگر اسمی روی پوستر از قلم افتاده اشکال از حافظه ضعیف ماست. یادآوری کنید تا اصلاحش کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.