کسب و کار اجتماعی

کسب و کار اجتماعی

ترجمه و تلخیص: سمیرا داهی

 

برخلاف کسب و کار سنتی، یک کسب و کار اجتماعی به نفع نیازهای اجتماعی عمل می‌کند که جوامع را قادر به عملکرد موثرتر می‌سازد. کسب و کار اجتماعی از طریق ترکیب دانش کسب و کار با میل به بهبود کیفیت زندگی، یک چارچوب لازم برای مقابله با مسائل اجتماعی را فراهم می‌کند.

تمرکز در ریشه‌کن کردن فقر مفرط همراه با شرایط پایدار اقتصادی، باعث ایجاد مدل‌های متعدد با پتانسیل رشد باورنکردنی شده است.

پروفسور یونس با ایده کسب و کار اجتماعی، بعد جدیدی برای نظام سرمایه‌داری معرفی کرده است. در حال حاضر اثربخشی این نوع جدید از کسب و کار نشان داده شده است. یک مدل کسب و کار که به جای تلاش برای به حداکثر رساندن سود درصدد تامین مبرم‌ترین نیازهای بشری است.

 

پیشینه و هدف مدل کسب و کار اجتماعی

 

در سیستم اقتصادی ما در حال حاضر دو نوع اصلی از مدل‌های سازمانی وجود دارد:

بخش خصوصی که در آن شرکت محصولات و خدمات را به منظور دریافت پول می‌فروشد، و سازمان‌های غیرانتفاعی که دولت آن‌ها را حمایت مالی می‌کند مانند بهداشت و درمان و آموزش و پرورش که در آن هر دو بخش دولت و بازار به محدودیت‌های خود می‌رسند، سازمان‌های خیریه ممکن است شکاف‌ را پر کنند. امروزه، ما فراموش کرده‌ایم فقر را با اقتصاد درگیر کنیم و دقیقا همین باعث شده است با وجود این‌که گروه هدف پر از پتانسیل است، اما تا به حال هرگز یک فرصت واقعی نداشته است.

 

منبع: https://goo.gl/4yE7OH

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.