منبت کار از ارومیه

mo

دو کنده بزرگ چوب نشانه این است که رسیده ایم. به کارگاهی رسیده ایم که هنرمندش مهربان تر از گمان ما و کارهایش زیباتر و دوست داشتنی تر از تصور ما بودند. دستان هنرمند آقای بابایی با تکه های چوب اخت شده بودند. کارشان منبت بود، از تخته نرد و تابلو گرفته تا خانه هایی کوچک با در و پنجره هایی کوچک و واقعی.

متولد سال ۴۵ بودند، از همین ارومیه. گفتند بهتر است درباره کودکی شان حرف نزنیم که حسابی شلوغ بوده اند. دو دختر دانشجو دارند و مهربانی پدرانه از تمام حرف ها و حرکات شان نمایان است. حواس شان هست که چایی بخوریم، شیرینی بخوریم، سردمان نشود و…

آقای بابایی عاشق رنگ چوب اند و بیشتر از هر چیزی خلاقیت را در کارشان دوست دارند. می گویند شکل هر تکه چوب می گوید که باید چه چیزی از آن ساخته شود و همیشه بر همین روال کار کرده اند. وقتی می پرسیم می توانند مدل های دیگر یا کارهای سفارشی هم بسازند یا نه، می خندند و می گویند هر چیزی که به دست آدمی ساخته شده باشد را می توان دوباره ساخت!

بزرگترین مشکل شان را برای تولید تهیه ابزارآلات خوب و به درد بخور می دانند و بزرگترین مشکل فروش شان را نیامدن توریست به ایران و ناتوانی در فروش به خارج. حالا شاید ما نتوانیم توریست های خارجی را به اینجا بیاوریم، اما از شما توریست های مجازی دعوت می کنیم کارهای آقای بابایی را تماشا کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.