روز جهانی زن با تاکید بر زنان روستایی

روز جهانی زن با تاکید بر زنان روستایی

۴۳ درصد از نیروی کار بخش کشاورزی جهان زنانند، اما تنها ۲۰ درصد زمین‌ها در مالکیت زنان قرار دارند. متوسط شکاف دستمزد بین زنان و مردان در نقاط شهری ۲۳ درصد است، اما این شکاف در مناطق روستایی تا ۴۰ درصد هم می‌رسد (این آمار متعلق به کل جهانند و نه ایران).

امسال روز جهانی زن بر روی وضعیت زندگی زنان روستایی متمرکز شده است، کسانی که در مقایسه با مردان و زنان دیگر در معرض نابرابری جنسیتی و تبعیض بیشتری قرار دارند.

 

زنان روستایی در دستادست

۸۴ درصد از کل همکاران دستادست را زنان روستایی تشکیل می‌دهند. بخشی از این زنان روستایی و در عین حال مهاجرند که در معرض تبعیض‌های بزرگتری قرار می‌گیرند. ما فکر می‌کنیم بزرگترین کاری که در دستادست باید انجام بدهیم برگرداندن قدرت و توان کنترل زندگی، به دست این زنان است.

آخرین گروه روستایی که به مجموعه دستادست اضافه شده، زنان روستای لنگا هستند. اولین مجموعه عروسک‌های این گروه در نهمین نمایشگاه دستادست عرضه شد. یکی از این عروسک‌ها را خریده و هدیه دادند به یک سارای عزیز. لیلا، سارا و باقی همکاران‌شان طی چند روز گذشته سفارش خرید و دوخت ۴۹ عروسک را به این گروه داده‌اند. زنان کارگاه لَنگا امسال را با امید به پایان خواهند برد و سال جدید را با قدرت شروع خواهند کرد، چون لیلا، سارا و همکاران‌شان احساس توانایی و قدرت را به این گروه هدیه کردند.

عمل کردن همیشه انجام دادن کارهای بزرگ، سخت یا عجیب نیست. گاهی یک خرید ساده می‌تواند قدرت را به دستان این زنان بازگرداند. وقت عمل رسیده است.

روز جهانی زن

* تصویر پایین پست مربوط به پوستری مشارکتی است که توسط سمیرا حاتمی طراحی شده. این پوستر با رنگ کردن و اضافه کردن یادداشت به وسیله بازدیدکنندگان نهمین نمایشگاه دستادست تکمیل شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.