سرمایه‌گذاری روی کار زنان

احتمالا شما هم کم و بیش شنیده باشید که زنان سر کار نمی‌روند یا کسب و کار جدیدی را شروع نمی‌کنند چون “عادت کردن زیر باد کولر بشینن تا یکی دیگه خرجشونو بده”، “قدرت مدیریت ندارن” و جملات زیادی شبیه اینها. ما بعد از چندین سال کار با زنان سختکوشی از سراسر ایران، و با توجه به اینکه اکثر اعضای تیم دستادست را نیز زنان تشکیل می‌دهند، فکر کردیم بد نیست گاهی چیزهایی درباره کسب و کار بنویسیم.

سرمایه‌گذاری روی کار زنان

تامین مالی

یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین مسائلی که مانع از شروع یک کار جدید به وسیله زنان می‌شود مساله تامین مالی کسب و کار است. زنان در سال ۲۰۱۷ تنها ۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه جهان را دریافت کردند (http://fortune.com). حمایت سرمایه‌گذاران که اکثرا مردند نصیب مردان می‌شود. امکان دریافت کمک‌ها و وام‌های بانکی به وسیله زنان هم کمتر از مردان است. این مساله به پایین بودن میزان سپرده زنان، و وجود انواع ساختارهای تبعیض‌آمیز در جامعه برمی‌گردد.

جمع‌سپاری یا کراودفاندینگ

جمع‌سپاری یا کراودفاندینگ

البته یک خبر خوب هم هست، تقریبا در تمام جهان زنان در استفاده از جمع‌سپاری یا کراودفاندینگ در جمع کردن سرمایه مورد نیاز برای انجام کارشان موفق‌تر از مردان بوده‌اند. گرچه مردان تعداد کمپین‌های بیشتری برگزار می‌کنند و بیشتر کمپین‌هایی که موفق به تامین سرمایه خیلی زیاد می‌شود هم متعلق به مردان است، اما در کل ۲۲ درصد کمپین‌های زنان در سال ۲۰۱۵ به موفقیت رسیدند، در حالی که این رقم برای مردان ۱۷ درصد است (http://thecrowdfundingcenter.com). به نظر می‌رسد تکنولوژی‌های جدید در حال فراهم کردن بستری هستند که لااقل به قشر متوسط جامعه کمک خواهد کرد از بعضی تبعیض‌های جنسیتی عبور کنند.

وام‌های خرد

اما این مشکل بزرگ روی زندگی زنان بسیاری از اقشار کم درآمد، آسیب‌دیده و به حاشیه رانده شده سایه انداخته، زنانی که توان، دانش و امکان استفاده از ابزارهای جدید را ندارند. گاهی سرمایه‌ای که این زنان برای شروع کارشان و شکستن چرخه فقر به آن نیاز دارند به اندازه خرید یک چرخ خیاطی یا چند مرغ است، اما توان تامین همین مقدار را هم ندارند. ارائه وام‌های خرد و کمک برای تامین ابزار و مواد اولیه لازم برای انجام کار از سوی سازمان‌ها می‌تواند کمک موثری در این زمینه باشد. البته به شرطی که این کار به روش صحیحی هم انجام شود. به عنوان مثال به درستی به دست گروه‌های هدف برسد نه اینکه به دست وام‌بگیرهای حرفه‌ای بیافتد!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.