گزارشی از وضعیت فقر در ایران تا پایان سال 98

گزارشی از وضعیت فقر در ایران تا پایان سال 98

 

در گزارشی که توسط دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و منتشر شده، فقر در ایران در ابعاد انرژی، آموزش، سلامت و تغذیه، مسکن و تسهیلات رفاهی سنجیده شده است. براساس نتایج این گزارش:

  • در بعد انرژی، بیشتر استان‌های جنوبی و شرقی کشور از نظر انرژی فقیر محسوب می‌شوند. استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کرمان در این حوزه وضعیت بدتری دارند و استان‌های تهران، البرز و قم بهترین وضعیت را در این حوزه دارا هستند. همچنین به طور متوسط در سال ۱۳۹۸ ، حدود ۱۰.۶ درصد کشور از نظر انرژی و بر اساس معیارهای مشخص شده فقیر هستند.
  • در بعد آموزش، استان سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت را دارد و پس از آن استان‌هایی نظیر ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی نیز وضعیت بدی در این حوزه دارند. در این حوزه، استان‌های تهران، یزد، قم و البرز وضعیت بهتری را نسبت به سایر مناطق کشور دارا هستند. به طور متوسط و بر اساس معیارهای تعیین شده، حدود ۲۰ درصد کشور به طور متوسط در بعد آموزش فقیر محسوب می‌شوند.
  • در بعد سلامت و تغذیه، استان‌های تهران و البرز بر خلاف سایر ابعاد فقر، وضعیت بدتری نسبت به بسیاری دیگر از مناطق کشور دارند. یکی از دلایل بسیار مهم این موضوع نداشتن تغذیه مناسب و تأمین نشدن کالری و پروتئین استاندارد است. همچنین استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و اردبیل از نظر سلامت و تغذیه در وضعیت بهتری در مقایسه با سایر مناطق کشور قرار دارند. همچنین به طور متوسط و بر اساس معیارهای تعیین شده، حدود ۴۱ درصد کشور در حوزه سلامت و غذایی فقیر است.
  • در بعد مسکن، استان سیستان و بلوچستان بیشترین مشکل را دارد و استان‌هایی نظیر مازندران، گیلان، ایلام و آذربایجان غربی از این حیث وضعیت خوبی نسبت به سایر استان‌های کشور دارند. استان تهران نیز با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن و سهم سرسام‌آور این هزینه‌ها در سبد خانوار، فقر نسبتاً شدیدی در این حوزه دارد. در حوزه مسکن، به طور متوسط و با درنظرگرفتن معیارهای اشاره شده حدود ۲۶ درصد فقیر در کشور وجود دارد.
  • در بعد تسهیلات رفاهی، سیستان و بلوچستان فقیرترین استان است و پس از آن استان‌های ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های فقیر از این حیث هستند. در سمت دیگر، استان‌های تهران، اصفهان، قم، مازندران و مرکزی کمترین نرخ فقر را از نظر تسهیلات رفاهی نسبت به سایر استان‌های کشور دارند. به طور متوسط در این بعد، حدود ۱۷ درصد خانوارها بر اساس معیارهای تعیین شده فقیر هستند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.