از کلیشه‌های جنسیتی دوری کنید

از کلیشه‌های جنسیتی دوری کنید

 

این کار شاید سخت‌ترین کار دنیا باشد، چون با آن بزرگ شده و به آن عادت کرده‌ایم. خانواده، مدرسه، رسانه‌ها، جامعه، همه آدم‌ها را به این مسیر هل می‌دهند. اما با آگاهی و تمرین می‌توانیم قدم به قدم از کلیشه‌ها فاصله بگیریم. این نکات می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند:

– همه زنان به کارهای ظریف علاقه ندارند، ما هم مردانی داریم که به کارهای ظریف مثل گلدوزی علاقه‌مندند، هم زنانی را داریم که هیچ علاقه‌ای به هیچ کار ظریفی ندارند.

– علاقه به کارهای فنی مختص مردان نیست. هم زنانی داریم که به خوبی از پس کارهای تعمیرات و مکانیکی برمی‌آیند، هم مردانی داریم که یک واشر ساده هم عوض نمی‌کنند.

– مردان لزوما در ریاضیات و علوم پایه بهتر از زنان نیستند.

– زنان لزوما از آشپزی لذت نمی‌برند یا در آن ماهر نیستند.

و…

زنان و مردان می‌توانند در همه رشته‌ها، همه فعالیت‌ها و حرفه‌ها دانش و مهارت‌های لازم را کسب کرده و در آنها کار کنند. شاید با خودتان بگویید واقعیت چیز دیگری است. اما این طور نیست، ما جور دیگری تربیت می‌شویم، جامعه انتظارات دیگری از ما دارد، و وقتی ما به انتظارات جامعه عمل نمی‌کنیم مورد تمسخر و فشار قرار می‌گیریم.

اکثر مشاغل برچسب‌هایی جنسیتی دارند که ورود دیگران را به آن سخت می‌کند. مرد گلدوز شدن و زن مکانیک شدن هر دو کارهای سختی هستند. برای ساختن جهانی برابر بسیار مهم است که یاد بگیریم کلیشه‌ها را ببینیم، از آنها دوری کنیم، و تمام سعی ما بر این باشد که تمام افراد فرصت‌هایی واقعا برابر برای انجام کار مورد علاقه خودشان داشته باشند، در تحصیل، در کار و در ارتقاء شغلی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.