مد پایدار

مد پایدار

 

در لغتنامه دهخدا این طور نوشته شده است: «مُد روش و طریقه موقتی است که طبق ذوق و سلیقه اهل زمان، طرز زندگی و لباس پوشیدن و غیره را تنظیم کند.» در واقع مد تعاریف بسیار متنوعی دارد، اما یک چیز تقریبا در تمامی آنها مشترک است و آن وابستگی به زمان و موقت بودن است.

پایداری دقیقا در نقطه مقابل این تعریف قرار دارد. پایداری یعنی مصرف به اندازه نیاز، یعنی آسیب نزدن به محیط زیست، یعنی رعایت حقوق تمام افراد دخیل در تولید، یعنی هر چیزی را تا وقتی که کار می‌کند استفاده کردن.

دقیقا به همین خاطر است که هر چقدر برندی بیشتر به اصل پایداری پایبند باشد، کمتر اثری از مد روز در آن پیدا می‌شود، و جای مد روز را کارهای ساده و کلاسیک، و کارهای سنتی و بومی پر می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت وقتی از مد پایدار صحبت می‌کنیم، در حال تغییر دادن معنای مد هستیم. مد پایدار موقت نیست. لباس پایدار، دکوراسیون پایدار و… به ما این امکان را می‌دهد که مُهر سلیقه شخصی خودمان را روی آنچه می‌پوشیم و سَبک زندگیمان بزنیم. طوری که خانه و لباس‌مان، خانه و لباس ما باشد نه خانه و لباس میلیون‌ها نفر دیگر. طوری که اسباب و وسایل، شخصیت مستقل و منحصربفرد ما را نشان بدهد، آزاد و رها از بند هر اجبار و تقلید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.