تصاحب فرهنگی

تصاحب فرهنگی

 

تعریف کلی تصاحب فرهنگی: اتخاذ عناصر فرهنگی یک قوم توسط اقوام دیگر در طراحی مد و محصول، به شرطی که:

– نامتناسب و بدون دانش و آگاهی کافی از معنای آن باشد.

– توسط اقوام قوی‌تر در مورد عناصر فرهنگی اقوام ضعیف‌تر اعمال شود، یا فرهنگ غالب در مورد خرده‌فرهنگ‌ها آن را به کار بگیرد.

 

برخی تنها شرط دوم را برای وقوع تصاحب فرهنگی کافی می‌دانند. ما هم همین طور فکر می‌کنیم. چون وقتی صنعت قدرتمندی مثل مد عناصر فرهنگی اقوام کوچکتر و ضعیف‌تری را به کار می‌گیرد، عملا امکان رقابت برای صاحبان آن فرهنگ وجود ندارد.

پس در طراحی محصول اگر پاسخ به یکی از این دو سوال مثبت باشد، بهتر است در طراحی خودمان تجدیدنظر کنیم:

اول- از عناصر فرهنگی قوم دیگری استفاده کرده‌ای که مورد سوءاستفاده یا استعمار و استثمار قوم تو یا اقوام دیگر قرار گرفته است؟

دوم- از عناصر فرهنگی قوم دیگری استفاده کرده‌ای و این استفاده منجر به غنی‌تر شدن کار تو و کمرنگ شدن آن فرهنگ دیگر می‌شود؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.