به زنان اجازه صحبت بدهید

به زنان اجازه صحبت بدهید

 

مثل نکات قبلی این یکی هم از خانه و مدرسه شروع می‌شود. اگر به جمع‌های خانوادگی دقت کنید صحبت‌های زنان معمولا بیشتر و راحت‌تر قطع می‌شود و کلا زنان کمتر در بحث‌های عمومی یا حرفه‌ای وارد می‌شوند یا اگر چیزی بگویند جدی گرفته می‌شود. در مدرسه هم معمولا این روند ادامه پیدا می‌کند و اظهار نظرات متفاوت یا ارائه انتقاد و پیشنهاد از سوی دختران دانش‌آموز با انعطاف کمتری پذیرفته می‌شود.

نتیجه چیزی است که حالا می‌بینیم. در جلسات کاری‌ای که مردان و زنان همزمان شرکت داشته باشند معمولا مردان در صندلی‌های جلو و وسط می‌نشینند و زنان سمت انتهای میز یا اتاق را انتخاب می‌کنند. در طول جلسه مردان بیشتر صحبت می‌کنند و تمایل دارند پیشنهادات بیشتری ارائه کنند. زنان کمتر صحبت می‌کنند، صحبت‌هایشان بیشتر قطع می‌شود، هم خودشان و هم جمع اعتبار کمتری برای ایده‌های آنها قائل می‌شوند.

بنابراین:

– از زنان دعوت کنید در صندلی‌های جلو بنشینند.

– دقت کنید همه شرکت‌کنندگان در جلسه صحبت کنند. اگر زنانی در جلسه سخن نگفته‌اند فضا را برای بیان نظرشان فراهم کنید. مثلا مستقیم نظرشان را بپرسید. ممکن است زنانی که عادت به این کار ندارند در ابتدا هول شوند، جلسه را در کنترل داشته باشید و با صبوری اجازه تسلط بر مبحث و ادامه صحبت را بدهید. سعی کنید بحث را در گروههای کوچکتر پیش ببرید تا ترس از جمع بزرگتر مانع ابراز عقیده زنان نشود. همچنین جلوی رفتارهای مبتنی بر نارضایتی و بی‌شکیبایی را بگیرید.

– اگر کسی صحبت‌های زنی را قطع کرد در بحث مداخله کنید و بگویید می‌خواهید صحبت‌ها را کامل و تا آخر بشنوید.

– مطمئن شوید که نه تنها همه حرف می‌زنند، بلکه به حرف‌های همه هم گوش داده شده و اعتبار داده می‌شود. تنها زمانی می‌توان از تجربه و تخصص تمام اعضای یک تیم استفاده کرد که همه آنها معتبر دانسته شوند.

– حواستان به دزدی ایده‌ها در جلسات باشد. پیش می‌آید ایده‌ای که با صدایی آرام و نامطمئن از سوی یکی از زنان در جلسه مطرح شده، به تملک صدای بااعتماد بنفس و پرشور یکی از مردان حاضر در جلسه دربیاید! در چنین مواقعی اعتبار را به صاحب ایده برگردانید.

– همان طور که در بخش‌های قبلی این سلسله یادداشت‌ها اشاره کردیم قبل از جلسات کلیشه‌های جنسیتی را از ذهن پاک کنید تا بدون پیش‌زمینه به نظرات گوش کنید.

– ارتباط دوسویه بین اعتماد بنفس و نظر دادن در جلسات وجود دارد. زنانی با صحبت کردن در جمع راحتند که اعتمادبه نفس بالایی دارند در عین حال اگر زنان امکان ابراز وجود در جمع را بیابند بر اعتمادبه نفسشان تاثیر مثبت خواهد داشت.  (یادداشت قبلی از این مجموعه).

شنیدن صدای زنان یک قدم به سوی برابری جنسیتی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.