سازمان ملل به مناسبت روز زن در سال ۲۰۲۲، فراخوانی برای اقدامات اقلیمی برای زنان و توسط زنان ارایه کرده است. بنابراین باید این کارها در دستور کار باشند:

  • حمایت و سرمایه‌گذاری در سازمان‌های زنان:

سازمان‌های زنان معمولا از کمبود منابع بیشتری رنج می‌برند و دسترسی برابر به بسیاری از فرصت‌ها را ندارند. حمایت از سازمان‌های زنان، صدای زنان را قوی‌تر می‌کند، کمک می‌کند تا آن‌ها بیشتر بتوانند از تصمیم‌گیرندگان پاسخگویی بخواهند، از گروه‌های آسیب‌پذیر حمایت کنند، شبکه ایمنی غیررسمی ایجاد کنند و پشتیبانی اضطراری برسانند.

سازمان ملل امسال تمرکز خود را روی مسئله “تغییرات اقلیمی” و زنان گذاشته است. چون:

  • ۸۰ درصد از آوارگان ناشی از بلایا و تغییرات آب‌و هوایی در سراسر جهان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند
  • تغییرات اقلیمی به احتمال زیاد منجر به خشونت مبتنی بر جنسیت بیشتر، افزایش ازدواج کودکان و … خواهند شد.
  • زنان در تصمیم‌گیری و فعالیت‌های مقابله با تغییرات اقلیمی، به شکل برابر شرکت داده نمی‌شوند.

بنابراین باید این کارها در دستورکار باشند:

  • زمین و انسان‌ها مهمتر از سود: اقدام موثر علیه تغییرات اقلیم مستلزم تغییرات ریشه‌ای در شیوه فعلی اداره اقتصاد و تجارت است. روش‌های تولید، مصرف و … همه باید تغییر کنند. زنان به دلیل این‌که در اقتصاد فعلی نقش حاشیه‌ای دارند آمادگی بیشتری برای تغییر دارند. اکثریت فعالان روش های جایگزین مانند تجارت عادلانه را زنان تشکیل می‌دهند.
  • بازتولید نشدن مجدد نابرابری‌ها: حضور زنان و به حاشیه رانده‌شدگان کمک می‌کند تا راه حل‌ها خود بازتولیدکننده نابرابری‌های کهنه یا جدید نشوند.
  • مشارکت زنان در تصمیم‌گیری و طراحی راه حل: تجربه زیسته و دانش زنان، از متخصصین تا زنان بومی و محلی منحصر به فرد است. حضور آن‌ها در تصمیم‌گیری هم به در نظر گرفتن مشکلات و مسائل زنان و هم به طراحی راه حل‌هایی بهتر و پایدارتر منجر می‌شود.
  • تقویت کشاورزی‌های کوچک زنان: دسترسی برابر زنان کشاورز به منابع، بازده تولیدات آن‌ها را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد و از گرسنگی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر جلوگیری می‌کند. این کار فشار برای جنگل‌زدایی را کاهش می‌دهد و می تواند به کشاورزی پایدارتر و متنوع‌تر کمک کند.
  • محافظت از سلامت زنان و سرمایه‌گذاری در مراقبت: بار پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی بر دوش زنان سنگین‌تر است. مثلا احتمال مرگ زنان به دلیل دسترسی کمتر به خدمات و منابع بیشتر است. گرم شدن زنان شیوع بیماری را بیشتر می‌کند و این مسئله هم بر سلامت باروری اثر می‌گذارد، هم کار مراقبتی بی‌مزد زنان را بسیار بیشتر می‌کند. در عین حال بلایا باعث کاهش خدمات و کمک به زنان خشونت دیده می‌شوند. دولت‌ها باید در مراقبت سرمایه‌گذاری کنند و آن را در دسترس هم قرار بدهند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.