روز بین‌المللی پرداخت برابر

روز بین‌المللی پرداخت برابر

به طور میانگین در جهان زنان به ازای انجام کارهایی با ارزش برابر ۲۳ درصد کمتر دستمزد می‌گیرند. نقش‌های محدودکننده جنسیتی، شیوه‌های استخدام تبعیض‌آمیز، تصمیمات ارتقا شغلی جنسیتی، تاوان مادری، کلیشه‌های جنسیتی، اشتغال غیررسمی، کار خانگی بدون دستمزد، مردسالاری و پدرسالاری… بخشی از نابرابری‌های سیستماتیکی هستند که باعث می‌شوند زنان دستمزد کمتری بگیرند. روز جهانی پرداخت برابر برای آگاهی‌بخشی و تلاش برای رسیدن عدالت و برابری در این زمینه است.

پرداخت برابر یعنی چه؟

یعنی حق دریافت دستمزد برابر در برابر انجام کارهایی با ارزش یکسان.

سازمان بین‌المللی کار چندین توصیه برای حرکت به سمت این برابری دارد:

اول: سعی کنیم دسترسی زنان به آموزش‌ها و مهارت‌های جدید را بیشتر کنیم.

دوم: تبعیض‌های جنسیتی در مشاغل و عرصه‌های حرفه‌ای را به چالش بکشیم. سعی کنیم زنان بیشتری در شغل‌های با برچسب مردانه، و مردان بیشتری در شغل‌های با برچسب زنانه مشغول به کار شوند. مثل اشتغال مردان در کارهای مراقبتی و زنان در کارهای تکنولوژیک. این مسئله کمک بسیار زیادی به ایجاد تغییر در شیوه‌های پرداخت می‌کند.

سوم: به زنان کمک کنیم تا در مشاغل جدید مستقر شوند و راهنمایی‌شان کنیم که چطور می‌توانند در کل زندگی یادگیرنده باشند. مشاغل برای ایجاد امکان یادگیرندگی باید زمان‌های خالی برای آموختن در نظر بگیرند و همین طور با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال در انجام کارها انعطاف به خرج بدهند.

چهارم: ما نیاز داریم سیاست‌های کلی هم تغییر کنند. نیاز داریم سیاست‌گذاری‌ها به شکل جنسیت-آگاه انجام شوند و بودجه‌هایی برای ارتقا و افزایش دربرگیرندگی شغلی زنان در نظر گرفته شود. از محدود کردن زنان در نقش‌ها و مشاغل سنتی دست برداشته شود. همین طور به قوانینی برای پرداخت برابر در ازای کار برابر نیاز داریم.

پنجم: از شرکت‌ها بخواهیم سیستم پرداختی خود را شفاف کنند و به ما بگویند که آیا تبعیض در پرداخت دارند یا نه.

با هم به سمت جهانی عادلانه‌تر برای همه انسان‌ها قدم برداریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.