مد پایدار چیست؟

مد پایدار چیست؟

مد پایدار (Sustainable fashion) حرکت و جریانی است برای ایجاد تغییر در صنعت مد و محصولاتش در جهت رعایت عدالت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست. مد پایدار چیزی فراتر از تولید محصولات است، و نگاهی انتقادی به کل صنعت مد دارد. یعنی به تمام سیستم‌های اجتماعی، فرهنگی، اکولوژیک و مالی که این صنعت ایجاد کرده و به کمک آنها خودش را بازتولید می‌کند. در مد پایدار باید منافع تمام ذی‌نفعان یعنی تولیدکنندگان، خریداران، تمامی جانداران و زمین، در حال حاضر و در نسل‌های بعدی مورد توجه قرار بگیرند.
در مد پایدار تاکید روی مصرف به اندازه نیاز، استفاده از لباس‌های قدیمی، تغییر و بازیافت لباس‌ها، استفاده از محصولات دست دوم و نهایتا خرید از برندهای پایبند به مد پایدار است. تلاش برای کاهش دورریز پارچه موقع دوخت، استفاده از الیاف طبیعی و در عین حال تلاش برای کاهش مصرف آب و سموم در تولید الیاف طبیعی، تولید الیاف طبیعی جدید، و نهایتا رنگرزی بدون آسیب به محیط زیست هم جزئی از تلاش‌های در حال انجام در این حیطه هستند.
پاسخ چند سوال کلیدی مشخص می‌کند که آیا برندی به دنبال رعایت اصول مد پایدار هست یا نه:

🔸آیا مجموعه شفاف است؟ در مورد جنس پارچه‌های تولیدی، نحوه تولید، و کارگران در زنجیره تولید شفاف عمل می‌کند و توضیح می‌دهد؟ [پاسخ درست: بله]
🔸شرایط کار کارگران استاندارد و حقوق دریافتی آنها عادلانه است؟ [پاسخ درست: بله]
🔸از الیاف طبیعی استفاده می‌شود؟ در صورت امکان از الیاف طبیعی ارگانیک می‌شود؟ سعی می‌شود تا جای ممکن دورریز تولید کاهش پیدا کند و از آلوده کردن محیط زیست پرهیز شود؟ [پاسخ درست: بله]
🔸کیفیت لباس تولیدی به اندازه‌ای بالاست که عمر طولانی داشته و قابل تعمیر باشد؟ [پاسخ درست: بله]
🔸آیا برند هر فصل محصولات جدیدی مطابق مد روز تولید کرده و محصولات قبلی را از رده خارج می‌کند؟ [پاسخ درست: خیر]
(درباره جزئیات کار می‌توان بیشتر از اینها صحبت کرد، اما این سوالات خطوط کلی را برای ما روشن می‌کنند. و باید به این توجه داشت که هیچ برند کاملا پایداری وجود ندارد و رده‌بندی‌های جهانی هم براساس مقایسه میزان پایبندی صورت می‌گیرند.)

رویکردهای «مد آهسته»، «مد اخلاقی»، «مد سبز» و «پوشاک عادلانه» را می‌توان از خانواده مد پایدار دانست. پروژه جدید دستادست برای تولید پارچه‌های دستبافت براساس اصول «پوشاک عادلانه» که زیرمجموعه‌ای از تجارت عادلانه است تولید خواهند شد.
فردا به بررسی برخی نظرات و نقدها درباره مد پایدار و خانواده‌اش خواهیم پرداخت.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.