تاریخچه مختصری از تجارت عادلانه

ترجمه سپیده شهبازی

قدیمی‌ترین سازمان‌های تجارت عادلانه آمریکای شمالی (FTO) شروع به خرید صنایع دستی از پورتوریکویی‌های فقیر و اروپایی‌های پس از جنگ جهانی دوم کردند  و بعدتر بر کشورهای در حال توسعه تمرکز کردند.

 در دهه‌های اول فعالیت، این سازمان‌ها خود را سازمان‌های تجارت جایگزین می‌نامیدند. بیشترین FTO های امروزی در اوایل قرن بیستم به عنوان پروژه‌های مذهبی، تلاش‌های بشردوستانه یا فعالیت‌های سیاسی/اقتصادی، آغاز به کار کردند.

سازمان‌های غیر دولتی نیز به طور قابل توجهی جنبش تجارت عادلانه را پیش برده‌اند، آنها اغلب با استفاده از تخصص بازاریابی FTO ها جمعیت مناطق در حال توسعه را هدف قرار می دهند. در آمریکای شمالی سازمان‌های وابسته به کلیسا، از قدیمی‌ترین و بزرگترین تاجران عادلانه هستند.

توسعه اقتصادی FTO ها در دهه ۱۹۶۰ در اروپا آغاز شد، زمانی که بخش هلندی آکسفام اولین فروشگاه‌های خود را باز کردند. در این فروشگاه‌ها کالاهای تولید شده توسط تعاونی‌های مناطق در حال توسعه به فروش می‌رسید. در اواسط دهه ۱۹۸۰، بیش از ۱۰۰۰ مغازه جهان سوم در انگلستان و سوئیس فعالیت داشتند.

تقریبا در همان زمان، سازمان هلندی Max Havelaar اولین سیستم اعطای گواهینامه و برچسب محصول تجارت عادلانه را (برای قهوه) ایجاد کرد.

در آمریکای شمالی، در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ با افزایش ایجاد FTO های اقتصادی / سیاسی مانند بورس جهانی و Pueblo to People ، روبرو شدند که اغلب در پاسخ به نزاع در ملت‌های در حال توسعه و آگاهی رو به رشد نسبت به گسترش شکاف بین ثروتمندان و فقرا بود.

طرفداران تجارت عادلانه در آمریکای شمالی که به اندازه اروپایی‌ها از پشتیبانی دولتی برخوردار نبودند، مشتریان خودشان را در گروه‌های دانشجویان، خریدارهای تعاونی‌ها، سازمان‌های معنویات‌محور، طرفداران محصولات ارگانیک و تولیدات مزرعه، فعالان محیط زیست و اتحادیه‌های کارگری یافتند.

در ادامه جدول رویدادهای مهم تاریخ تجارت عادلانه با توضیحاتی درباره پیشگامان آن و دیگر سازمان‌های غیرانتفاعی بزرگ آمده است:

 

تاریخچه مختصری از تجارت عادلانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.