دستادست؛ رویای ما برای جهانی عادلانه‌تر

دستادست؛ رویای ما برای جهانی عادلانه‌تر

 

فائزه درخشانی

نیازی به گفتن نیست که در حال گذراندن روزهای سختی هستیم. تورم توامان با افزایش قیمت دلار و ترس از آینده نامعلوم و… همه دست به دست هم داده‌اند و امنیت و آرامش ذهنی و مالی را از بسیاری از خانواده‌ها گرفته‌اند. این عدم اطمینان از آینده، و از دست رفتن آرزوهایی که برای رسیدن به آنها هزار نقشه ریخته بودیم، مثل زهر تلخی‌ هستند که به اجبار نوشیده باشیم.

چند سال پیش وقتی به فکر این افتادیم که برای مبارزه با فقر کاری انجام بدهیم، در تحقیقات اولیه‌مان با گروه‌هایی از زنان روبرو شدیم که تنها بیست درصد از قیمت نهایی فروش به دست‌شان می‌رسید. بعدها وقتی به دل کار زدیم با واقعیت‌هایی به مراتب بدتر روبرو شدیم، زنانی که حتی دو درصد از قیمت فروش کارهایشان را دریافت نمی‌کردند، یعنی دو درصد پولی که خریداران در یک فروشگاه بابت یک جنس می‌پرداختند هم به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید.

ما در مجموعه دستادست به عنوان یک کارآفرینی اجتماعی غیرانتفاعی و مستقل، با رویکرد تجارت عادلانه یک هدف و ماموریت مهم برای خودمان تعریف کردیم، کمک به توانمندتر و قدرت‌مندتر شدن تولیدکنندگان کارهای دست‌ساز، با اولویت دادن به گروه‌های به حاشیه رانده شده. ما این کار را با کمک اینترنت و ایجاد ارتباط مستقیم (تا جای ممکن) با این گروه‌ها و افراد انجام می‌دهیم. سعی می‌کنیم ضمن شکل دادن رابطه‌ای برابر با هم رشد کنیم. روی طراحی محصولات کار می‌کنیم، برای فروش‌شان به دنبال راه حل می‌گردیم و….منظور ما از گروه‌های به حاشیه‌رانده‌شده تمام گروه‌هایی هستند که به شکل خواسته یا ناخواسته بر اثر تبعیض از دریافت بسیاری از خدمات و امکانات محروم شده‌اند. گروه‌هایی مثل زنان روستایی، سرپرست خانوار، مهاجر، معلول و…

دستادست چه کار می‌کند؟

مهم‌ترین موضوع برای ما، پایبندی به اصول ده‌گانه تجارت عادلانه است که بر رعایت حقوق تولیدکنندگان، عدم وجود کار اجباری یا دست‌مزد ناعادلانه یا کار کودک، عدم تبعیض بین زن و مرد و… تاکید دارند. این اصول خط قرمزهای ما را در طی کار مشخص و پررنگ کرده‌اند.

ما برای رسیدن به هدف‌مان فعالیت‌های زیادی را انجام داده و می‌دهیم:

– همکاری فعالانه با گروه‌های به حاشیه رانده شده:

سعی می‌کنیم مشوق این گروه‌ها برای اعتماد کردن به خودشان و توانایی‌هایشان باشیم. در حد توان‌مان برای تهیه مواد اولیه و ابزار لازم برای تولید محصولات کمک‌شان می‌کنیم. به طور کلی سعی می‌کنیم در ارتباط با این گروه‌ها ضمن شکل دادن به رابطه‌ای برابر، نقش مشوق و پشتیبان را نیز بازی کنیم.

– حمایت از پروژه‌های معیشت جایگزین:

پروژه‌های معیشت جایگزین با حمایت سازمان محیط زیست یا سازمان‌های مشابه دیگر در روستاهای کشور اجرا می‌شوند و هدف‌شان تغییر نحوه معیشت روستاییان به شکلی است که محیط‌‌‌زیست آسیب نبیند و منابع آبی، گیاهی، جانوری و… نیز حفظ شوند. ما از پروژه‌های معیشت جایگزینی که در حیطه کارهای دست‌ساز قرار بگیرند به اشکال مختلف حمایت می‌کنیم.

– فراهم کردن بازاری بزرگ‌تر برای فروش:

ما از هر راه ممکن و عادلانه‌ای برای عرضه محصولات تولیدکنندگان همکارمان استفاده کرده و می‌کنیم مانند استفاده از اینترنت، برگزاری بازارچه‌های فصلی، فروش‌های کافه‌ای و…

– کمک به طراحی محصولات کاربردی‌تر و سازگارتر با سلیقه خریداران:

مجموعه طراحی دستادست سعی می‌کند با پایه قرار دادن توانایی‌ها و تولیدات فعلی هر گروه، قدم به قدم به آنها کمک کند تا محصولاتی بهتر و کاربردی‌تر تولید کنند.

– آموزش:

با وجود نداشتن دسترسی مستقیم به همه تولیدکنندگان همکار، در گذشته با فرستادن ویدئوهای کم‌حجم و آموزش‌های مرحله به مرحله تصویری، به آن‌ها کمک کردیم مهارت‌های جدیدی بیاموزند و کارشان را بهبود بخشند. طی چند ماه اخیر در زمینه آموزش گام‌های بلندتری برداشته‌ایم. برگزاری آموزش حضوری پایلوت با یک گروه از دختران کم‌توان ذهنی، و تولید ویدئوهای آموزشی برای کمک به طراحی و تولید و فروش، از جمله اقدامات اخیر ما هستند. به زودی برگزاری کارگاه‌های حضوری آموزشی در نقاط مختلف کشور را هم در دستور کار اجرایی قرار خواهیم داد.

– استفاده از فن‌آوری‌های جدید:

با کمک اینترنت و ابزارهای استفاده از آن، با گروه‌های دور از دسترس ارتباط برقرار کرده‌ایم. این ابزارها برای آموزش، طراحی و کاهش فاصله میان مرکز و حاشیه به ما کمک می‌کنند.

– حذف واسطه‌ها:

حذف واسطه‌ها یعنی در حالی که تولیدکنندگان نیز سود می‌برند، قیمت محصول برای خریداران مناسب باشد. حذف واسطه‌ها، به نفع تولید‌کننده و خریدار است، زیرا نه تنها تولیدکننده قیمت محصول را تعیین می‌کند، بلکه خریدار دیگر هزینه مربوط به دلالی و واسطه‌گری را که گاهی چند برابر مبلغ دریافتی تولید کننده است، پرداخت نمی‌کند.

– ترویج‌گری:

ما درباره اهداف و ارزش‌هایی مثل تجارت عادلانه، توان‌افزایی زنان و… نیز اقدامات ترویجی انجام می‌دهیم. نمونه‌ای از این اقدامات، برگزاری دو دوره مسابقه و نمایشگاه عکس «تی‌تی‌کا» با موضوع توانمندی‌ها و کار زنان و همچنین انتشار این مجله است.

امید ما این است که بتوانیم در کنار همکاران تولیدکنندگان‌مان (بیش از ۴۰۰ نفر از ۱۶ استان کشور) توان و قدرت بیشتری به دست بیاوریم و خدمات کامل‌تری را با کیفیت بهتر ارائه کنیم. آرزوی بزرگ ما در حال حاضر داشتن فروشگاهی برای فروش مستقیم و حضوری محصولات همکاران‌مان است، اولین فروشگاه تجارت عادلانه ایران.

 

 

دانلود اولین شماره فصل‌نامه به شکل کامل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.