معرفی چند تجارت عادلانه

معرفی چند تجارت عادلانه

ترجمه ستاره بهروز

آلافیا

اولونجو تچالا Olowo-n’djo Tchala در سال ۲۰۰۳ آلافیا را به عنوان راهی برای کاهش فقر و برابری جنسیتی در کشور خودش توگو در غرب آفریقا پایه­گذاری کرد. سازمان آلافیا یک چرخه کامل تجارت عادلانه است. اعضای تعاونی شی‌باترآلافیا مواد اولیه خام را بر اساس روش­های سنتی در شهر سوکودی در توگو با دست می‌سازند. این مواد اولیه بعدها به ایالت واشنگتن راه پیدا کردند، جایی که با هم ترکیب شدند تا فرمول مراقبت پوستی پایدار آلافیا، اوری­دی‌ شی Everyday Shea، و محصولات بیوتیفول کرلز Beautiful Curls را بسازند. ماموریت آلافیا سه اصل اساسی و واضح دارد:

*خلق کردن: ما محصولات‌مان را براساس دانش زیبایی بومی و به صورت خام و با مواد اولیه تجارت عادلانه فرمول‌بندی و خلق می­کنیم.

*اطلاع­رسانی: محصولات آلافیا جامعه را در ارتباط با پیوستگی بین جوامع و اینکه چطور با هم می­توانیم فقر را از طریق تجارت عادلانه  و انتخاب­های پایدار کاهش دهیم مطلع می­کند.

*تقویت کردن: تجارت عادلانه تعاونی شی‌باتر و پروژه­های محلی‌اش برابری جنسیتی در جوامع آفریقای غربی را تقویت می­کند.

به علاوه برای ایجاد دستمزد و سود منصفانه برای اعضای تعاونی آلافیا، حداقل ۱۰ درصد فروش محصولات آلافیا به توگو باز می­گردد تا در پروژه­های توان‌افزایی در جوامع عقب‌مانده سرمایه­گذاری شود. این ارتباط منحصر به فرد است و آلافیا را تبدیل به یک سازمان تجارت عادلانه‌ای کرده است که هوادار جوامع پایدار با محصولات پاک، موثر و مقرون به صرفه است.

آلتر اکو

آلتر اکو یک نشان تجاری مبتنی بر ارزش در حوزه مواد غذایی است که مواد اولیه­ تازه، با­کیفیت، خوشمزه و شگفت‌انگیزش را از اقصی نقاط دنیا برای مشتریانش در آمریکا تهیه می­کند، در حالی که به کشاورزان خرده­پایی که آن­ها را تولید می­کنند سود می­رساند. محصولات آلتر اکو شامل غلات رنگارنگ کینوآ از بولیوی، انواع برنج­های بومی از تایلند، شکلات تلخ و شکر تصفیه نشده از فیلیپین است. مسیر آلتر اکو و محصولاتش پاسخگوی بسیاری از پرسش‌هایی است که ما امروزه درباره مورد غذایی‌ای که می­خوریم داریم: از کجا می­آید؟ چه کسی این محصولات را کشت می­کند، و آیا با آن­ها برخورد منصفانه­ای می­شود؟ چطور می­توانیم تاثیرات مخرب محیط زیستی را کاهش دهیم و یک زنجیره تامین اخلاقی را در حالی­که محصولاتی با کیفیت بالاتر و مغذی­تر برای مشتریان تامین می­کنیم، تضمین کنیم؟

آلتر اکو تصمیم گرفت که این موارد را به طور کلی در تجارتش در نظر بگیرد. به عنوان یک شرکت، آنها متعهد شده‌اند به:

– فروش محصولات غذایی که نشانی خاص از مناطق مختلف سرتاسر دنیا را در خود دارند.

– حمایت از کشاورزان خرده­پایی که محصولات‌شان را پرورش می­دهند، با خرید ۱۰۰ درصد محصولات به قیمت تجارت عادلانه و حتی بالاتر از آن، شرایط و ساعات خوب کاری، و فرصت­هایی برای رشد اقتصادی و پیشرفت.

– فراهم کردن غذاهای ارگانیک سالم، و مناسب مردم که از زیست‌بوم سالم و مناسب تامین می­شوند.

– رواج دادن نوعی از کشاورزی که زیست­بوم­ها را ترمیم می­کند. ۱۰۰ درصد انتشار کربنی که توسط محصولات آنها صورت می­گیرد از طریق جنگل­کاری و نگهداشت و تلاش برای بازیابی جنگل­ها در پرو و تایلند جبران می­شود.

منبع:

Fair World Project. 2012. Celebrate World Fair Trade Day, with Dedicated Fair Trade Brands.

 

 

دانلود اولین شماره فصل‌نامه به شکل کامل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.