ترجمه ستاره بهروز
آلافیا
اولونجو تچالا Olowo-n’djo Tchala در سال ۲۰۰۳ آلافیا را به عنوان راهی برای کاهش فقر و برابری جنسیتی در کشور خودش توگو در غرب آفریقا پایهگذاری کرد. سازمان آلافیا یک چرخه کامل تجارت عادلانه است. اعضای تعاونی شیباترآلافیا مواد اولیه خام را بر اساس روشهای سنتی در شهر سوکودی در توگو با دست میسازند. این مواد اولیه بعدها به ایالت واشنگتن راه پیدا کردند، جایی که با هم ترکیب شدند تا فرمول مراقبت پوستی پایدار آلافیا، اوریدی شی Everyday Shea، و محصولات بیوتیفول کرلز Beautiful Curls را بسازند. ماموریت آلافیا سه اصل اساسی و واضح دارد:
*خلق کردن: ما محصولاتمان را براساس دانش زیبایی بومی و به صورت خام و با مواد اولیه تجارت عادلانه فرمولبندی و خلق میکنیم.
*اطلاعرسانی: محصولات آلافیا جامعه را در ارتباط با پیوستگی بین جوامع و اینکه چطور با هم میتوانیم فقر را از طریق تجارت عادلانه و انتخابهای پایدار کاهش دهیم مطلع میکند.
*تقویت کردن: تجارت عادلانه تعاونی شیباتر و پروژههای محلیاش برابری جنسیتی در جوامع آفریقای غربی را تقویت میکند.
به علاوه برای ایجاد دستمزد و سود منصفانه برای اعضای تعاونی آلافیا، حداقل ۱۰ درصد فروش محصولات آلافیا به توگو باز میگردد تا در پروژههای توانافزایی در جوامع عقبمانده سرمایهگذاری شود. این ارتباط منحصر به فرد است و آلافیا را تبدیل به یک سازمان تجارت عادلانهای کرده است که هوادار جوامع پایدار با محصولات پاک، موثر و مقرون به صرفه است.
آلتر اکو
آلتر اکو یک نشان تجاری مبتنی بر ارزش در حوزه مواد غذایی است که مواد اولیه تازه، باکیفیت، خوشمزه و شگفتانگیزش را از اقصی نقاط دنیا برای مشتریانش در آمریکا تهیه میکند، در حالی که به کشاورزان خردهپایی که آنها را تولید میکنند سود میرساند. محصولات آلتر اکو شامل غلات رنگارنگ کینوآ از بولیوی، انواع برنجهای بومی از تایلند، شکلات تلخ و شکر تصفیه نشده از فیلیپین است. مسیر آلتر اکو و محصولاتش پاسخگوی بسیاری از پرسشهایی است که ما امروزه درباره مورد غذاییای که میخوریم داریم: از کجا میآید؟ چه کسی این محصولات را کشت میکند، و آیا با آنها برخورد منصفانهای میشود؟ چطور میتوانیم تاثیرات مخرب محیط زیستی را کاهش دهیم و یک زنجیره تامین اخلاقی را در حالیکه محصولاتی با کیفیت بالاتر و مغذیتر برای مشتریان تامین میکنیم، تضمین کنیم؟
آلتر اکو تصمیم گرفت که این موارد را به طور کلی در تجارتش در نظر بگیرد. به عنوان یک شرکت، آنها متعهد شدهاند به:
– فروش محصولات غذایی که نشانی خاص از مناطق مختلف سرتاسر دنیا را در خود دارند.
– حمایت از کشاورزان خردهپایی که محصولاتشان را پرورش میدهند، با خرید ۱۰۰ درصد محصولات به قیمت تجارت عادلانه و حتی بالاتر از آن، شرایط و ساعات خوب کاری، و فرصتهایی برای رشد اقتصادی و پیشرفت.
– فراهم کردن غذاهای ارگانیک سالم، و مناسب مردم که از زیستبوم سالم و مناسب تامین میشوند.
– رواج دادن نوعی از کشاورزی که زیستبومها را ترمیم میکند. ۱۰۰ درصد انتشار کربنی که توسط محصولات آنها صورت میگیرد از طریق جنگلکاری و نگهداشت و تلاش برای بازیابی جنگلها در پرو و تایلند جبران میشود.
منبع:
Fair World Project. 2012. Celebrate World Fair Trade Day, with Dedicated Fair Trade Brands.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.