سه شرکت سرمایه گذاری اجتماعی، تغییرات اساسی و انقلابی را در مد پایدار ایجاد کردند

سه شرکت سرمایه گذاری اجتماعی، تغییرات اساسی و انقلابی را در مد پایدار ایجاد کردند

 

ترجمه مائده افشردل

همچنان که مد پایدار به جریان اصلی مد نزدیک می­‌شود، شروع به شناسایی یک روش کارآمد برای مهار تاثیر یکی از آلاینده‌ترین صنایع کره زمین نیز می­‌کند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی صنعتی، با طراحی‌های جالب دوستدار طبیعت (سازگار با محیط زیست) قلب و جیب مصرف‌کنندگان را  به دست می‌­آورند.

سرانجام مد پایدار به خیابان‌ها آمده و شروع به ایجاد موج در میان خریدارانی می‌­کند که به طور فزاینده‌ای به دنبال آگاهی و در جست‌وجوی لباس‌های اخلاقی و سازگار با محیط زیست هستند. این یکی از کلیدهای سال در موضوع مد است؛ در پایان سال خلاصه‌ای که توسط موتور جست‌وجوی مد لوکس [۱]Lyst بر اساس میلیاردها جست‌وجو در وب سرورهای آن در سال ۲۰۱۹ منتشر گردید این مسئله را نشان داد. جست‌وجوهای شامل کلمات کلیدی همچون «پایدار» و «اخلاقی» ۴۷ درصد افزایش را نشان داد. اگرچه مطابق با گزارش منتشر شده توسط برنامه جهانی مد و ائتلاف پوشاک پایدار: «نتایج نشان می­‌دهند که شرکت‌های مد راه‌حل‌های استوار و پایدار را با سرعت کافی پیاده‌سازی نمی‌­کنند تا اثرات منفی زیست محیطی و اجتماعی ناشی از رشد آنها را جبران کنند.»

مرکز  Fokus Green[۲] (کلمبیا)

آیا ممکن است که محصولات مد باکیفیتی را از ضایعات صنعتی و بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ایجاد کرد؟ جواب مثبت است. Fokus Green در تلاش است تا با یک رویکرد پیشگامانه تعریفی جدید از بازار مد ارائه کند، جایی که فعالیت‌های زیست محیطی و تولید لباس‌های سازگار با محیط زیست دست به دست هم جلو می‌روند. Camilo Jaramillo Uribe ، مدیرعامل این شرکت اجتماعی می­‌گوید: «ما این خانه اسرارآمیز که به آن زمین می‌­گوییم را دوست داریم و به همین علت است که هر ساله حداقل از سه پروژه پاکسازی سواحل و اقیانوس‌ها و سه پروژه انبوه‌سازی جنگل‌ها حمایت می­‌کنیم. هدف ما حذف بیش از ۲۰ تن زباله پلاستیکی از سواحل خود و کاشت بیش از ۵۰۰۰ درخت در سرزمین‌هایی است که هر ساله در آن حضور داریم.» محصولات Fokus Green، محصولاتی باکیفیت و سازگار با محیط زیست هستند. آن‌ها از ترکیبی از مواد خام بازیافتی ساخته شده‌اند که اساسا پسماندهای صنعتی و بطری‌های پلاستیکی هستند که از اقیانوس‌ها برداشته‌ شده‌اند.» صرفه‌جویی در آب، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در صنعت مد است که در این مرکز نیز به آن توجه شده است: «ما حدود ۲۵۰۰ لیتر آب در هر محصول، بدون مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها و رنگ صرفه‌جویی می‌کنیم.»

شرکت TutumluAnne [۳] (ترکیه)

TutumluAnne بزرگترین بازار فروش مجدد لباس کودکان در ترکیه است. این پلتفرم که به طور متوسط ۱.۳ میلیون بازدید ماهانه دارد، راه‌حلی برای مشکلی که بسیاری از خانواده‌ها با آن روبرو هستند ارائه می­‌دهد: خرید لباس برای کودکانی که رشد آنها سریع است.

TutumluAnne علاوه بر اینکه یک جایگزین و پیشنهاد برای مصرف پایدار و ارائه زندگی دوم به لباس کودکان است، به خانواده‌ها این امکان را می­‌دهد که با فروش لباسی که دیگر از آن استفاده نمی‌­کنند، پول اضافی به دست آورند. این شرکت همچنان در حال حرکت رو به جلو است و برای ارتقا دادن گزینه‌های پرداخت و حمل و نقل و رویه‌های کنترل کیفیت محصول خود تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه آیتم‌ها شرایط خوبی پیش از ارسال دارند. همین طور به دنبال بهبود سیستم توصیه خریدار و فروشنده نیز هست.

شرکت Magpies & Peacocks [۴]

Magpies & Peacocks یک شرکت سرمایه‌گذاری اجتماعی مستقر در هوستون است که به وسیله پرورش هنر، آموزش، حفظ و دور نگه داشتن محصولات مد از محل دفن زباله و بازگرداندن به جامعه هوستون، در تلاش برای ایجاد محیطی برای تغییرات مثبت است. مدل کار این مجموعه بر چهار اصل استوار است: همکاری، ساختن، آموزش و سرمایه‌گذاری: «ما می­‌خواهیم یک مرکز تجاری در منطقه هوستون را با تمرکز بر هنر و مد توسعه دهیم، تا آگاهی در مورد مشکلات ناشی از صنعت مد را افزایش داده و از فرصت‌هایی که برای حل آنها داریم استفاده کنیم.» این صحبت‌های سارا جین اسمیت بنیانگذار و موسس Magpies & Peacocks است.

Magpies & Peacocks برای ساخت محصولات مد با استفاده از مواد ذخیره شده در مقر منابع قابل استفاده مجدد، که شامل محصولات اهدایی از سوی مردم است، با هنرمندان و طراحان همکاری می‌نماید. همچنین، این شرکت با مدارس هنری و شرکت‌های پیشگام مد و طراحی، برای انجام برنامه‌های آموزش هنری برای دانش‌آموزان و طراحانی که قصد دارند دانش خود را گسترش دهند و به شبکه پشتیبانی جامعه بپیوندند، همکاری می­‌کند.

 

دانلود نسخه کامل و پی‌دی‌اف شماره هشتم فصل‌نامه دستادست

 

منبع:

https://www.bbva.com/en/three-social-enterprises-revolutionizing-sustainable-fashion

[۱] www.lyst.com

[۲] قلب سبز

[۳]  مادر صرفه‌جو. مادران را برای به اشتراک گذاشتن کالاها ، دانش و تجربه از طریق خرید، فروش و اهدا از طریق یک سیستم مشترک اقتصادی به هم متصل می‌کند.

[۴] کلاغ‌ها و طاووس‌ها. یک شرکت طراحی غیرانتفاعی است که در زمینه جمع‌آوری و استفاده مجدد پایدار از لباس‌های مد، نمونه‌های پارچه‌ای و لوازم جانبی فعالیت دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.