نقش ما به عنوان کارآفرین اجتماعی در صنعت فناوری اطلاعات - فِر فون

نقش ما به عنوان کارآفرین اجتماعی در صنعت فناوری اطلاعات - فِر فون

 

توضیحات: فِر فون شرکتی است که گوشی‌های موبایل متفاوتی عرضه کرده است. طراحی گوشی‌های این شرکت ماژولار بوده و کل دستگاه به آسانی قابل تعمیر است. در تولید این موبایل‌ها سعی شده از مواد بازیافتی استفاده شود و حقوق کارگران در زنجیره تولید رعایت شود. این متن از زبان میکل که یکی از بنیان‌گذاران شرکت است در سال ۲۰۱۳ و درباره کنفرانس «فناوری اطلاعات (آی تی) مسئولانه» نوشته شده است. این کنفرانس در شهر روستوک آلمان برگزار شد و میکل، به نمایندگی از فِر فون در آن شرکت کرد. برخی نکات طرح شده در این یادداشت در شناخت فِر فون به ما کمک می‌کنند.

میکل (بنیانگذار و راهبر بخش نوآوری مدور)

ترجمه گیتا صالحی

همچنان که این متن را در قطاری از شهر روستوک به هامبورگ می‌نویسم، تی‌شرت من هنوز از باران بی‌نظیری که در روز برگزاری کنفرانس «خرید مسئولانه فناوری اطلاعات» بارید خیس است. در طرح بزرگ فناوری اطلاعات، به خصوص صنعت موبایل (گوشی همراه)، برای من بسیار مهم است که درباره موقعیت فِر فون، به عنوان یک بازیکن کوچک، تأمل کنم. ما تنها یک استارت‌آپ هستیم، با ۸ نفر که کمی کودکانه تصمیم گرفتند با کمک گرفتن از بهترین شیوه‌های موجود در این زمینه، در جهت تولید گوشی‌های عادلانه‌تر حرکت کنند. به دلیل کوچک بودن‌مان، نقش ما در این کنفرانس این بود که وارد بحث و گفت‌وگوهای مفید درباره فناوری اطلاعات مسئولانه شویم. 

می‌خواهم در این یادداشت به طور خلاصه درباره افرادی که در این کنفرانس ملاقات کردم و از دانش ارزشمندی که آنها با من در میان گذاشتند بگویم و چشم‌انداز خودم از نقش کارآفرینی اجتماعی در فناوری اطلاعات را شرح دهم.

من دانش و آگاهی زیادی از سازمان‌های مردم‌نهاد، کارمندان بخش تدارکات عمومی و سایر سازمان‌ها مانند نیکلاس رایدل (از سازمان توسعه‌ی TCO)، کلاوس- پیتر تیدکه (مرجع تدارکات فدرال) و سازمان تولیدکننده فِر موس (Fair Mouse) برای کامپیوتر به دست آوردم. این افراد چیزهای زیادی به من یاد دادند، از جمله معیارهای جدید در صدور گواهینامه برای گوشی‌های هوشمند، چالش‌های بخش عمومی در یافتن منابع مسئولانه بیشتر، و ابزاری که به موسسات محلی کمک می‌کند تا معیارهای درست را تنظیم کنند و در آخر، یافتن منابع، منشأ مواد و شرایط اجتماعی در عرضه زنجیره تولید یک موس کامپیوتر از طرف دوستمان، سوزان، در سازمان فِر موس در ناگر آی تی (Nager IT).

نقش کارآفرینی اجتماعی در فناوری اطلاعات

صحبت‌های من بیشتر به نقش کارآفرینی‌های اجتماعی در ایجاد مسیر دستیابی به فناوری اطلاعات مسئولانه، در مقایسه با نقش گروه‌های مدافع، شرکت‌ها، بخش دولتی و مصرف‌کنندگان ارتباط داشت. کارآفرینی‌های اجتماعی قدرت این را دارند که تبدیل به مکانی برای آزمایش نقش خود در تلاقی بین عرصه فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی شوند. 

در فِرفون ما خلاقانه، باز، همراه با هم و مثبت عمل می‌کنیم. ما اینجا نیستیم تا در این صنعت شکاف ایجاد کنیم بلکه می‌خواهیم چیزی به آن اضافه کنیم و بخش‌های مختلف را کنار هم قرار دهیم. 

ما محصولی داریم که تلاش سازمان‌های مختلف که به ما در این زمینه کمک می‌کنند را قابل لمس و محسوس می‌کند. بنابراین، این یک تلاش مبتنی بر همکاری است. کارآفرینی اجتماعی، موانع را از بین می‌برد، اطلاعات و کار را تقسیم می‌کند و نهایتا چشم‌انداز جدید فراهم می‌کند. به عنوان مثال، قرار ندادن شارژر به همراه گوشی‌های فِرفون و امکان استفاده از شارژرهای دیگر، یا تسهیل استفاده از سیستم عامل‌های مختلف، از جمله کارهای ما بوده‌اند. تا اینجا که نتیجه این کارها هم خوب بوده است و ما فروتنانه امیدواریم که این رویکرد بتواند مرجعی برای سایرین باشد. 

گواهینامه؟ شفافیت؟

با اینکه ما بسیار قدردان کارهای بسیار خوبی که تا کنون توسط آژانس‌های صدور گواهینامه انجام شده، هستیم که این صنعت را قدم به قدم به سوی افزایش اصول منصفانه سوق می‌دهند، اما در عین حال محدودیت‌های آنها را نیز می‌بینیم. ما به عنوان کارآفرین اجتماعی، موقعیت متفاوتی داریم چرا که به عنوان بخشی از این صنعت ما می‌توانیم در تقاضای آنچه قابل مطالبه است، و آنچه که شرکت‌ها می‌توانند به آن دست یابند، از آژانس‌های صدور گواهینامه حمایت کنیم. یا در واقع تفاوت ما و آژانس‌هایی که گواهینامه صادر می‌کنند در این است که آنها باید با این صنعت در یک ‌هارمونی باشند و معیارها را طوری تنظیم کنند که پاسخگوی آنچه در زمان مشخصی امکان‌پذیر است باشند؛ آنها نمی‌توانند شاخص‌ها را به خاطر ترس از دست دادن برندها خیلی بالا ببرند اما می‌توانند تا جایی که آنها را به سمت فناوری اطلاعات مسئولانه سوق می‌دهد حرکت کنند. 

از آنجایی که فِر فون هم به نوعی یک رسالت است و هم یک محصول، قصد دارد تا به سطحی از شفافیت و مسئولیت برسد که فراتر از ظرفیت بسیاری از همکارانی است که تا به امروز کار کرده‌اند. چشم‌انداز ما از انصاف و عدالت در فِر فون فراتر از مسئله تامین منابع و شرایط اجتماعی است.

تولید گوشی‌های همراه به ما کمک کرده است تا سیستم را بفهمیم و آنجا که می‌توانیم تغییرش دهیم. در کنار قدم‌های خوبی که برداشته‌ایم جهان هنوز به بازسازی امثال فِر فون نیاز دارد تا بتواند به یک فناوری اطلاعات مسئولانه و عادلانه حقیقی دست یابد و در آن زمان لازم خواهد بود که شاخص‌ها بالا و بالاتر بروند. و ما تنها درباره تامین منابع و مواد اولیه صحبت نمی‌کنیم، ما تلاش می‌کنیم تا شاخص‌های عادلانه‌ای که شامل مشتریان و هر کسی که به طور کلی در زنجیره تولید گوشی‌های همراه دخیل است، در نظر بگیریم. در واقع، ما یک نقشه مرجع طراحی کرده‌ایم که شامل همه اطلاعاتی است که امروز داریم و از تمام ذی‌نفعان دعوت می‌کنیم تا این نقشه را کامل‌تر کنند. خبرهای بیشتری در راه است. 

در حالی که از طریق اخبار و شبکه‌های اجتماعی بحث و گفتگو در میان عموم مردم را دنبال می‌کردم، متوجه شدم که مباحث درباره آنچه عادلانه است، پویا و خوب است. پروژه ما گاهی با «تجارت عادلانه» اشتباه گرفته می‌شود و توسط دیگران به عنوان اینکه ۱۰۰% عادلانه است تبلیغ می‌شود. گاهی شنیدن این حرف برایم خسته‌کننده است، چرا که ما سعی می‌کنیم در ارسال پیام خود منسجم باشیم و مشخص کنیم که رسیدن به تجارت کاملا عادلانه و آنچه ما برای انجامش برنامه‌ریزی کرده‌ایم، عملی بسیار بزرگ است و زمان زیادی خواهد برد تا به آن برسیم. اولین محصول ما تازه در شروع راه است، یک قدم در جهت رسیدن به چشم‌اندازمان. اما اهداف ما و انگیزه‌های ما آن چیزی است که داستان ما را متفاوت می‌کند. 

 

دانلود نسخه کامل و پی‌دی‌اف شماره هشتم فصل‌نامه دستادست

 

منبع:

https://www.fairphone.com/en/2013/06/20/our-role-as-a-social-enterprise-in-the-industry

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.