شروعی متکی بر جامعه

شروعی متکی بر جامعه

 

ترجمه سیده زینب صالحی

«مادرهای دنیا»[۱] در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با هدف تغییر زندگی زنان کارآفرین در غنا، از راه کمک به آن­ها برای گسترش کسب و کارشان بنیان گذاشته شد. پیش از آن تحت عنوان اصلی «زنان در حال رشد»، به باتکرها[۲] و خیاطان در منطقه کیپ کوست[۳]، پیشنهاد مشاوره فردی در زمینه اداره کسب و کار و مدیریت مالی آن داده شد؛ اما شش نفر از این خانم­‌ها هنگام مواجهه با این پیشنهاد بیان کردند که «اگر شما به ما در پیدا کردن بازارهای جدید برای محصولات نساجی‌مان کمک نکنید، ما به کمک شما در مدیریت کسب و کارمان نیاز نخواهیم داشت. چون در آن صورت کسب­ و کاری باقی نمی­‌ماند که نیاز به مدیریت داشته باشد!» با این جرقه، در ادامه شش کسب ­و کار کوچکی که این زنان مالک یا اداره‌­کننده‌­اش بودند، با نام مادرهای دنیا، به منظور تولید و صادرات محصولات نساجی تحت عنوان یک برند مشترک دور هم جمع شدند.

کامیابی برای زنان

تامین درآمد به صورت پایدار، برای زنانی که نیروی محرکه فعالیت­‌های ما بودند فرصت­‌های بسیاری به وجود آورد. مادرهای دنیا متعهد شد که به صورت منظم و ماهانه، سفارشات را به زیرمجموعه‌­هایش که با عنوان «مادرها» شناخته می­‌شوند، ارائه کند و مطمئن شود هر کسب وکار کوچکی، به طور عادلانه و به موقع، برای کیفیت بالای کارش دستمزد می­‌گیرد. البته تعریف ما از کامیابی علاوه بر تامین یک منبع پایدار درآمد، شامل توانگری، ثروت، سلامت و حتی «شادی» هم می‌­شود. به همین دلیل از طریق برنامه­‌ریزی و پیشنهاد آموزش‌­های عملی در حوزه­‌های مهارت­‌های فنی پیشرفته، بهبود کیفیت و طراحی خلاقانه، زمینه رشد مادرها را در هر دو زمینه شخصی و حرفه‌­ای فراهم می‌­کنیم. فرصت­‌های توسعه حرفه‌­ای در زمینه­‌های رهبری کسب­ وکار، مدیریت مالی، بازاریابی و تجارت به آن­ها کمک می‌­کند تا کسب­ وکارهای در حال رشد و امور مالی شخصی‌شان را، به طور موثری مدیریت کنند، در حالی که کارگاه‌­های آموزشی درباره سلامت و تندرستی، باعث ارتقای سطح فیزیکی زندگی و سلامت­‌شان می­‌شود. ما به لطف وقت و استعدادی که بیش از ۴۰۰ نفر نیروی داوطلب‌مان از سال ۲۰۰۳ با سفر به غنا و کار کردن همراه ما، سخاوتمندانه در اختیارمان گذاشتند؛ قادر به انجام این فعالیت­‌های قابل توجه و متمرکز ظرفیت‌­ساز شدیم.

صنایع دستی ما

گروه اصلی مادرها تحت نظر دفتر مرکزی ما در شهر کیپ کوست، مجموعه­‌ای محدود و گزینش شده از پوشاک و اکسسوری‌های چاپ باتیک تولید می‌­کرد اما امروزه کاتالوگ­‌های ما به قدری رشد کرده است که صدها محصول تولید شده در شش محل متفاوت در سرتاسر کشور غنا را در بر می‌­گیرد. علاوه بر محصولات منحصر به فرد چاپ دستی باتیک روی پارچه، ما سعی کردیم محدوده کاری خود را گسترش دهیم تا جایی که اکنون صنعتگرانی که در تولید مهره‌­های شیشه‌­ای بازیافتی و همچنین در صنعت کره گرفته شده از درخت شی کار می­‌کنند را نیز شامل می‌­شود. کاری که در ابتدا با ارسال چند چمدان از محصولات تولیدی به آن سوی اقیانوس در هر سال آغاز شد، اکنون به جایی رسیده است که ماهانه چهار تا شش پالت پر از محصول را برای توزیع به دفتر ما در آمریکای شمالی ارسال می­‌کند. اگرچه در رابطه با تولید محصولات ما هنوز گروه­‌های خانگی را پیشنهاد می­‌دهیم، اما باید قبل از هر چیز قادر به فروش محصولات‌مان نیز باشیم. به این منظور ما اکنون افتخار همکاری با بیش از چهارصد فروشگاه در سرتاسر جهان را داریم که به ما در توزیع محصولات‌مان کمک می­‌کنند.

از همان ابتدای کار، ما فعالیت­‌هایمان را بر مبنای اصول تجارت عادلانه پیش می­‌بردیم. با این حال نمی­‌دانستیم این موضوع در مقیاس جهانی مطرح است و چنین نامی برای آن به کار برده می‌­شود تا اینکه یکی از نیروهای داوطلب‌مان در سال ۲۰۰۵ به ما پیشنهاد ملحق شدن به سازمان جهانی تجارت عادلانه را داد. حالا ما به تایید شدن از سوی این سازمان و همچنین فعالیت به عنوانی عضوی ضمانت شده در آن مفتخریم.

خیلی از مردم از ما راز موفق شدنمان را می­پرسند. حقیقت این است که تعداد بسیار زیادی از افراد، ایده‌­ها و قدم‌­های کوچک کنار هم جمع شده‌­اند تا این امر ممکن شود. کاری که شروع کردیم هرگز ساده نبوده و مطمئنا در مسیر آن لحظات شکست خوردگی هم وجود داشته است، اما چیزی که ما را دور هم نگاه داشت این بود که از همان ابتدا ما به ایجاد سازمانی پایدار در طولانی مدت متعهد شدیم و همواره تمام تصمیم‌­ها را با مد نظر قرار دادن این تعهد گرفته­‌ایم. ما باور داریم کیفیت محصولات موضوعی بسیار مهم و حساس است و برای آن­که بتوانیم مطمئن باشیم در این زمینه فراتر از انتظارات مشتری­‌هایمان ظاهر می­‌شویم، باید انرژی و منابع بسیار زیادی را در این راه سرمایه­‌گذاری کنیم. در انتها این­که در این سازمان ما عشق و اشتیاق‌مان را با هم به اشتراک می­‌گذاریم و به کاری که انجام می­‌دهیم عشق می‌­ورزیم.

 

دانلود نسخه کامل و پی‌دی‌اف شماره هشتم فصل‌نامه دستادست

 

منبع:

https://www.globalmamas.org/Info/history

https://www.globalmamas.org/Info/FairTrade

[۱] Global Mamas

[۲] شهری در غنا

[۳] باتیک نوعی چاپ دستی روی پارچه است و به افرادی که این نوع چاپ را به صورت سنتی انجام می­دهند، باتکر گفته می­شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.