هدف ما خلق میلیون‌ها نان‌آور است و نه تعداد کمی میلیونر

هدف ما خلق میلیون‌ها نان‌آور است و نه تعداد کمی میلیونر

ترجمه پرستو موسوی

رسالت ما

از اوایل تاسیس موسسه دست‌ساخته‌های خلاق (Creative Handicrafts) توانمندی زنان رسالت شرکت بوده است. با این وجود، پیاده سازی کسب و کارهای اجتماعی، چالش‌های بسیاری را به همراه دارد. این نوع کسب و کارها اغلب در رویارویی با بازار بسیار رقابتی و حساس به قیمت، غیرسازگار تلقی می‌شوند. در این نوع شرکت‌ها، نه تنها ضروری است که محصولات در کلاس جهانی تولید شوند بلکه بایستی این محصولات به خوبی بازاریابی شوند. علاوه بر آن، برای باقی ماندن در بازی، بایستی سودآور هم باشند. چالش دیگری که باید با آن روبرو شویم در خصوص مشکل درک اعضای زن ما از معنای «کلاس جهانی» و «کیفیت بین‌المللی» است.

ما بایستی بین مهارت و ظرفیت زنان شرکت با خواسته‌های مد اروپا و آمریکا تعادل ایجاد کنیم. ایجاد این تعادل نیازمند آموزش و چگونگی مهندسی دامنه محصولات‌مان است. همچنین نیازمند به کشف بازارهای جدید هستیم. با پشتیبانی قوی شرکای تجارت عادلانه ما در اروپا و آمریکا، شاهد موفقیت بیشتر در نفوذ به چنین بازارهایی بوده‌ایم.

با نگاه به گذشته، از هدفی که برای خود تعیین کرده بودیم، پیشی گرفته‌ایم. ما در ورود به دنیای پر مدعا و زیاده خواه مد و تولید برای بازارهای اصلی تردید نکردیم. اعضای زن ما به صورت مکرر برای رویارویی با چالش ارتقا یافتند. امروز ما یک سازمان مطمئن تجارت عادلانه و قابل احترام در جامعه هستیم. گردش مالی ما ۳۰ برابر بیشتر از ۱۰ سال گذشته است. این موفقیت بزرگی برای سازمان کوچکی مانند ماست.

موسس و معتمدین ما همواره تاکید داشته‌اند که بهبود وضعیت اقتصادی زنان توسعه و قدرتمندی همه جانبه آنها را تضمین نمی‌کند. از این جهت، تیم توسعه جامعه محلی ما بر برنامه‌های اجتماعی همراه تاکید دارند. هدف، کمک به زنان برای بهره بردن از دستاوردهای اقتصادی خود در تمام جنبه‌های زندگی‌شان است.

برای کودکان زاغه‌نشین و  کودکان قبیله‌ها، ندیدن راهرو مدرسه رسمی هرگز موضوع غیرعادی نبوده است. بورسیه تحصیلی و برنامه‌های پیش دبستانی ما، پاسخی به این مشکل است. بورسیه‌های تحصیلی برای اطمینان یافتن از آن است که بچه‌های زنان تحت پوشش ما، علی‌الخصوص دختران، از تحصیلات با کیفیت برخوردارند.  برنامه‌های پس‌انداز و اعتبار مالی ما تلاش می‌کنند که نیاز مبرم فقرا به وام را، بدون مقروض شدن با بدهی‌های سنگین مد نظر قرار دهند.

با نگاه به آینده، من به شدت معتقد هستم که تجارت عادلانه پاسخ موثری برای بسیاری از مشکلات مرتبط با فقر است. تجارت عادلانه بایستی به جز بخش دست‌سازها و غذا، در سایر بخش‌ها نیز گسترش یابد. تولید و فروش هر آنچه که انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند با تجارت عادلانه، راه حل معقولانه و رو به جلویی است. یکی از روش‌های مبارزه با عدم تساوی رو به رشد در جامعه، آن است که مطمئن شویم دستمزدهای عادلانه به همه افراد پرداخت می‌شود.

من امیدوارم که موسسه دست‌ساخته‌های خلاق به زنان بیشتری دسترسی پیدا کند. من امیدوارم که از نظر جغرافیایی به آن طرف مرزهای مومبای (بمبئی) دست یابیم، به تحت پوشش قرار دادن زنان مناطق حاشیه‌ای که در بدبختی و محرومیت بیشتری زندگی می‌کنند. ما قادر هستیم بورسیه تحصیلی برای هزاران کودک محروم از تحصیل فراهم کنیم. این هدف بایستی بدون از دست دادن هویت اصلی خود؛ ایستادن در کنار فقرا و کار برای آنها، انجام شود.

در نهایت، برای من شادمانی بزرگی است که شاهد تحولات در حال رخ دادن در زندگی بسیاری از زنان هستم. لازم به ذکر است که ما نیازمند آن هستیم که  نتایج و چشم انداز بلندمدت را در نظر داشته باشیم. بیش از یک نسل طول خواهد کشید تا تغییرات اساسی، اثرگذار شوند. من از تمامی حامیان و شرکایمان که به صورت خستگی ناپذیر در سی سال گذشته حامی ما بودند، سپاسگزاری می‌کنم.

جانی جوزف (مدیر سازمان)

 

دانلود نسخه کامل و پی‌دی‌اف شماره هشتم فصل‌نامه دستادست

 

منبع:

https://creativehandicrafts.org/about-us/#vision

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.