پروژه‌های تجارت عادلانه در مواجهه با تغییرات جوی

پروژه‌های تجارت عادلانه در مواجهه با تغییرات جوی

 

ترجمه شمیم شرافت

عکس از سوزانا عنتی

زدی راتیک[۱] کشاورز قهوه اهل کنیا است. او همچنین مادر دو فرزند خردسال است و در گذشته عادت داشت هر روز، قبل از رساندن فرزندانش به مدرسه و سپس رفتن به مزارع، صبح زود بیدار شود، به جنگل برود و هیزم جمع کند.

زدی می گوید: «کودکان من دیر به مدرسه می رسیدند و من هم با تاخیر به مزرعه قهوه‌ام می‌رفتم.»

اما زدی از پروژه اجتماع‌محوری که بودجه‌اش از یک صندوق بزرگ تامین می‌شود، بهره می‌گیرد. در جامعه کشاورزی او اکنون خانه‌ها از اجاق گازهای دارای زیست‌گازهای «انرژی سبز» برخوردارند. این روش مانع از قطع درختان شده، دودزا نیست و همچنین باعث صرفه‌جویی هزینه‌های زیادی می‌شود، چراکه براساس کسب انرژی از کود گاو است و از محصولاتی تولید شده که می‌توانند به عنوان کود آلی در مزرعه بکار برده شوند.

زدی می‌گوید «اکنون، با استفاده از این اجاق گاز، کودکان من هر روز خیلی زود به مدرسه می‌رسند و من هم صبح زود به مزرعه قهوه‌ام می‌روم، چرا که این گاز بسیار مفید است. این روش بدون هزینه، بهداشتی و دارای مزایای بسیاری نسبت به روش قدیمی بکارگیری هیزم‌ها است.»

در کنار راه‌های ساده‌ای همچون این مورد، تجارت عادلانه این امکان را فراهم می‌کند تا تعاونی‌های کشاورزی از آموزش لازم بهره‌مند شده و بتوانند آخرین اطلاعات را در اختیار اعضا قرار دهند.

«از طریق تجارت عادلانه در خصوص تغییرات آب و هوا آموزش دیده و دست به اقدام زده‌ایم. اما با این حال، باز هم نیاز بیشتری داریم، چراکه ما باید دیگران را نیز که از تغییرات اقلیمی آگاه نیستند، آموزش دهیم. ما همچنین نیازمند گلخانه‌های بیشتری هستیم، تا بتوانیم برای مقابله با تغییرات اقلیمی درختان بیشتری بکاریم.»

 

کشاورزان می‌گویند تغییرات آب و هوا یکی از تهدیدهای شماره یک است. میلیون‌ها کشاورز در سرتاسر جهان که برای معیشت‌شان به کشاورزی وابسته هستند، بیش از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

کشاورزان قهوه در سال‌های اخیر شاهد بوده‌اند که چگونه محصولات کشاورزی‌شان تحت تاثیر آفات و بیماری‌های ناشی از پدیده آب و هوایی «ال نینو»[۲] از بین رفته‌اند. گزارش اخیر مرکز هواشناسی و تجارت عادلانه استرالیا، که تجارت عادلانه نیز آن را تایید کرده است، هشدار داده که ۵۰% زمین‌های تولیدکننده قهوه فعلی تا سال ۲۰۵۰ بخاطر افزایش دما، تاثیرگذاری بر کیفیت و در نتیجه تهدید حیات گیاهی، نابود خواهند شد.

از این رو تجارت عادلانه با کسب و کارها و جوامع، در راستای برنامه‌ها و مشارکت‌هایی کار می‌کند تا تلاش‌های خود را افزایش دهند. همینطور برای حمایت بیشتر کشاورزان جهت مقاومت در برابر تهدیدهای تغییرات آب و هوایی و اتخاذ روش‌های نوی کشاورزی، سرمایه‌گذاری خود را بیشتر کنند. تجارت عادلانه تغییرات آب و هوایی را در برنامه‌ای مشترک و خلاق با برنامه زندگی کاکائوی کدبری[۳] در اولویت خود قرار داده و به همین خاطر است که استاندارد تجارت عادلانه و برنامه اعتبار کربن ایجاد شده است.

بسیاری از کشورهایی که به صادرات قهوه به عنوان واحد اصلی اقتصاد خود متکی هستند نیز در میان ضعیف‌ترین‌ها در برابر خطرات آب و هوایی قرار دارند. هندوراس، نیکاراگوئه، ویتنام و گوآتمالا منابع عمده قهوه هستند که در میان ۱۰ منطقه‌ای قرار دارند که از تاریخ ۱۹۹۰ بخاطر تغییرات آب و هوایی دچار خسران شده‌اند. مهم‌تر اینکه، چون کشاورزان همچنان قیمت کمی را برای قهوه‌شان دریافت می‌کنند، نمی‌توانند در آموزش، ابزارها یا دیگر مداخلاتی که تاثیرات تغییرات آب و هوایی را کاهش می‌دهند سرمایه‌گذاری کنند. اما با تغییر شیوه کشاورزی آنها، راه‌هایی برای مقابله با برخی از این مشکلات دارند.

تجارت عادلانه با کشاورزان کار می‌کند تا انتشار گازهای کربن را کاهش دهند. همچنین تلاش دارد آنها را از طریق پروژه‌هایی که تحت نظارت تجارت عادلانه استاندارد آب و هوایی و برنامه تجارت عادلانه اعتبار کربن با همکاری موسسه معتبر جهانی گلد استاندارد ایجاد شده، در برابر تاثیرات تغییرات آب و هوایی مقاوم‌تر کند. کشاورزان می‌توانند با کاهش تولید خود، «اعتبار کربن» ایجاد کنند که به کمپانی‌ها فروخته شده و سرمایه بیشتری را برای کشاورزی پایدار فراهم می‌کند.

برای همین پروژه‌هایی مانند آنچه زدی از آن بهره برده، ممکن است به سادگیِ تغییر به انرژی تجدیدپذیر باشند اما آنها در واقع این امکان را به جوامع می‌دهند تا تاثیر مثبتی بر محیط داشته باشند و کمک می‌کند تا در برابر صدمات آینده ایستادگی کنند.

منبع:

https://www.fairtrade.org.uk/Media-Centre/Blog/2017/June/Fairtrade-projects-cope-with-climate-change

 

[۱] Zeddy Rotich

[۲] یکی از چرخه های آب و هوایی است که به قحطی، خشکسالی و اپیدمی منجر می شود.

[۳] زندگی کاکائو به دنبال تغییر پایدار و مثبت برای جوامع تولیدکننده ی کاکائو است. آن ها با کار با کشاورزان کاکائو و خانواده های آنها به دنبال ایجاد آینده ای نوظهور برای کاکائو هستند.

 

 

دانلود دومین شماره فصل‌نامه دستادست به طور کامل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.