تجارت عادلانه و پایداری

تجارت عادلانه و پایداری

 

ترجمه پرند

برخی از اصول اساسی پایداری

استاندارد زندگی: درآمد و امنیت غذایی، کاهش خطر و آسیب‌پذیری

ثابت شده است که تجارت عادلانه استانداردهای زندگی را افزایش داده، خطر و آسیب‌پذیری برای کارگران و کشاورزان را کاهش می‌دهد. حداقل قیمت تضمین شده در تجارت عادلانه، یک شبکه ایمن برای کشاورزان فراهم می‌کند که می‌تواند به این معنا باشد که کمتر در معرض بی‌ثباتی قیمت‌ها هستند. به نوبه خود این می‌تواند به معنای جریان بهتر، افزایش دسترسی به اعتبار و توانایی صرفه‌جویی بیشتر باشد. امنیت غذایی با رشد اقتصادی، درآمد پایدار، کاهش خطر و آسیب‌پذیری مرتبط است. درآمد بهتر یعنی پول بیشتر برای خرید مواد غذایی و توانایی سرمایه‌گذاری در تولید مواد غذایی دیگر، همانند رشد و تولید محصولات جدید است.

سازمان‌های قدرتمندتر

تجارت عادلانه می‌تواند گروه‌های کشاورز را برای کسب و کارهای قوی فعال‌تر کند. استانداردهای تجارت عادلانه، رهبری رهبران دموکراتیک، کارایی و کارامدی اداری و اجرایی، حسابداری شفاف و بهبود حکومت‌داری را تشویق و ترغیب می‌کنند. این به آن مفهوم است که کشاورزان و زمین‌دارانی که به رهبران خود اعتماد دارند، باعث می‌شوند که سازمان یک شریک تجاری قوی در زنجیره عرضه باشد.

کار شایسته و مناسب

استانداردهای تجارت عادلانه جهت حمایت و حفاظت از حقوق اولیه و اساسی کارگران، از جمله محیط کار امن، حق پیوستن به اتحادیه‌ها، مذاکره با کارفرما در مورد مسائلی همچون دستمزد، ممنوعیت تبعیض و کار اجباری، یا غیرقانونی کردن کار کودکان است. استانداردها کارفرمایان را موظف به پر کردن شکاف بین پرداخت واقعی و دستمزد زندگی با توجه به محل زندگی کارگران می‌کنند.

حفاظت از محیط زیست و سازگاری با شرایط اقلیمی

حفاظت از محیط زیست یک عنصر کلیدی و مهم از دیدگاه تجارت عادلانه پایدار است. استانداردهای تجارت عادلانه به کشاورزان و صنایع تولیدی کوچک که انطباق بیشتری با مناطق حیاتی و کلیدی دارند، احتیاج دارد. این استانداردها همچنین سطح آموزش برای کشاورزان را ارتقا می‌دهد که این خود شامل مشاوره در مورد تغییر در شیوه‌های سازگار با محیط زیست است. تحقیقات نشان داده‌اند که این امر منجر به اقدامات خوب کشاورزی می‌شود که تولید پایدار محیط زیست را تشویق می‌کند. استانداردها همچنین تولیدکنندگان را در تطابق با تغییر آب و هوا و تغییرات اقلیمی و کاهش این تغییرات راهنمایی می‌کند.

دسترسی به بازاری عادلانه‌تر برای تجارت

نگرش تجارت عادلانه در مورد نحوه انجام تجارت، نگرشی متفاوت است. به کشاورزان و کارگران اجازه می‌دهد تا از طریق تجارت کسب و کار خود را کنترل کنند. تجارت عادلانه مصرف کنندگان را قادر می‌سازد، تا کل زنجیره عرضه را درک کنند، زیرا به تولیدکننده اجازه می‌دهد از طریق خریدار ردیابی و ارزیابی شود. تلاش برای حل مشکلات تجارت ناعادلانه نیز بخشی مهم از تجارت عادلانه است.

پیش به سوی برابری جنسیتی

تجارت عادلانه معتقد است نقش زنان در کشاورزی نیازمند دیده شدن، به رسمیت شناخته شدن، و باارزش شمرده شدن بیشتر است. تساوی و برابری جنسیتی برای پایداری اجتماعی مهم است.

در حال حاضر ۳۵۰ هزار زن کشاورز و کارگر بخشی از جریان تجارت عادلانه هستند. در واقع یک چهارم از کل کسانی که ذیل عنوان تجارت عادلانه قرار دارند. تعداد بسیار زیادی زن هم به عنوان کارگران یا اعضای ثبت نشده تعاونی‌ها در زنجیره تجارت عادلانه قرار دارند.

بهره‌وری و کیفیت

حمایت از کشاورزان برای بهبود میزان تولید محصول و کیفیت آن، برای معیشت پایدار مهم است. این بدان معناست که کشاورزان با تولید بیشتر قادر به پرداخت پول بیشتری هستند، و این یعنی از نظر اقتصادی در شرایطی پایدارتر قرار دارند و تامین کنندگانی قابل اعتمادتر هستند. این نکته ثبات روابط تجاری آنها را بهبود می‌بخشد.

بهره‌وری و کیفیت بر اثر بهبود روش‌های کشاورزی، و پشتیبانی فنی منظم، افزایش یافته است و پیوند مهمی با پایداری محیط زیست دارد.

دسترسی به خدمات اولیه

پاداش تجارت عادلانه به کشاورزان و کارفرمایان اجازه می‌دهد تا در جوامع خود سرمایه‌گذاری کنند و دسترسی به خدمات حیاتی و اولیه را بهبود ببخشند. اعضای تعاونی‌ها یا کارگران مزارع مورد مشورت قرار می‌گیرند تا نیازهای فوری آنها و جایی که پول این پاداش می‌تواند بیشترین تاثیر را روی بهبود زندگی آنها داشته باشد، شناسایی شوند.

منبع:

https://www.fairtrade.org.uk/en/what-is-fairtrade/fairtrade-and-sustainability

 

 

 

دانلود دومین شماره فصل‌نامه دستادست به طور کامل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.