تجارت عادلانه و برابری جنسیتی

تجارت عادلانه و برابری جنسیتی

 

ترجمه شمیم شرافت

زنان در کشورهای در حال توسعه با چالش‎های بسیاری مواجهند و نابرابری جنسیتی نیز یکی از موانع اصلیست. تجارت عادلانه با مقابله با نقش‎های جنسیتی سنتی که موجب محرومیت زنان می‎شوند تلاش می‎کند تا همه بتوانند آینده‎ای روشن داشته باشند.

تجارت عادلانه در راستای بهبود زندگی‎های کشاورزان و تولیدکنندگان در کشورهای در حال توسعه صورت می‎گیرد، اما زمانی که نوبت به دریافت حقوق عادلانه، برخورداری از زمین یا داشتن سهمی در آینده شراکت، اتحادیه یا انجمن می‌شود، زنان در کشاورزی نسبت به مردان با چالش‎های بیشتری مواجهند.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، زنان حدود ۴۳ درصد از کارگران کشاورزی را شامل می‎شوند و ۶۰-۸۰ درصد مواد غذایی جهان را تولید می‎کنند، اما تنها ۱۰-۲۰ درصد مالکان زمین در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‎دهند. زمانی که زنان مالک زمین هم هستند، مزرعه‎هایی که تحت مدیریت زنان است، کوچکتر از مزارع مردان است و همچنین در پرداخت‌شان نیز شکاف چشمگیری وجود دارد. همچنین زنان از مردان حقوق پایین‌تری می‎گیرند و در مشاغل پاره وقت و فصلی مشغول هستند.

نابرابری در مالکیت زمین تاثیرات گسترده‎ای بر زنان کشاورز و خانواده‎هایشان در کشورهای در حال توسعه دارد. مالکیت زمین معمولا پیش شرط لازم برای عضویت در سازمان‎های تولیدکننده غیرمنصفانه است، که موجب محرومیت زنان از هیات‎های تصمیم‌گیرنده می‎شود. اگر مردان تصمیم‎گیرنده باشند، نیازهای زنان در بهترین حالت نادیده انگاشته می‌شوند و یا عمدا حذف می‌شوند. هنجارهای اجتماعی معمولا خواستار کار بدون مزد زنان در خانه و محدود کردن مشارکت فعال آن‎ها در گروه‎های کشاورزان یا نیروهای کار هستند. زنانی که سعی بر مشارکت دارند، حذف می‎شوند چرا که نگرش‎های سنتی مهارت‎های رهبری زنان را به رسمیت نمی‎شناسند یا تشویق به پرورش استعدادهایشان نمی‎کنند.

ما همچنین می‌دانیم که زنان حدود یک سوم ۱۲۲۶ کشاورزی که به عنوان اعضای سازمان‎های تولیدی کوچک تجارت عادلانه ثبت نام کرده‌اند، را تشکیل می‎دهند.

 

تجارت عادلانه برای مقابله با نابرابری جنسیتی و حمایت از زنان چه می‌کند؟

تجارت عادلانه به مدت نزدیک سه دهه برابری جنسیتی را در برنامه‎های خود در کشورهای در حال توسعه گنجانده است. گاهی اوقات حمایت از زنان برای دستیابی و سرمایه‌گذاری در مزایای تجارت عادلانه – پرداخت اضافی در ازای یک تن از محصولات تولیدی که توسط جامعه سرمایه‌گذاری می‌شود – در برنامه‎هایی همچون مراقبت از کودکان یا آموزش می‌تواند برای ایجاد تفاوت کافی باشد. اما از آنجا که ما می‌خواهیم تغییر سیستماتیک باشد، برابری جنسیتی در اصول اولیه نظام تجارت عادلانه نوشته شده است. اعضای تولیدکنندگان سازمان تجارت عادلانه نمی‎توانند:

بر اساس جنسیت یا وضعیت تاهل اعمال تبعیض کنند؛

دست به اجرای قوانین تبعیض‌آمیز بزنند؛

کارگران را وادار به انجام آزمایش بارداری کنند یا زنانی که باردار می‌شوند را اخراج کنند؛

رفتار توهین‌آمیز، استثماری، یا تحریک‌آمیز از نظر جنسی را تحمل کنند؛

دست به انکار مرخصی زایمان زنان یا مزایای امنیت اجتماعی در صورتی که تحت قوانین محلی یا توافقات معاملات جمعی صحیح هستند بزنند.

ما حتی در کشورهای توسعه یافته که می‌تواند شروعی خوب به سمت برابری جنسیتی و پایان تبعیض باشد، هم شاهد خطاپذیری چنین قوانینی بوده‌ایم، جایی که هنوز تضمین برابری قطعی نیست. برای همین تجارت عادلانه سازمان‎ها را وادار می‌کند تا گروه‎های محروم، آسیب‌پذیر یا اقلیت را شناسایی کرده و حقوقشان را تامین کنند و جایگاه اجتماعی، اقتصادی‌شان را به طور موثری بهبود بخشند. در نهایت، سازمان تولیدی که از برابری حمایت نمی‎کند، نمی‎تواند در تجارت عادلانه جای گیرد.

 

برابری جنسیتی در عمل چگونه است؟

پایان دادن به تبعیض علیه زنان یک چیز است و ایجاد فضا و پویایی که زنان بتوانند در فرآیندهای تصمیم‌گیری سهم و مشارکت داشته باشند یک چیز دیگر. تجارت عادلانه با سازمان‎های تولیدی کار می‌کند تا مطمئن شود زنان تنها به عنوان اعضا اجازه حضور ندارند، بلکه به آنها رای برابر در فرآیند دموکراتیک اداره سازمان‎ها داده می‌شود. ما کارگاه‎ها و جلسات آموزشی را برگزار می‌کنیم تا کشاورزان زن بتوانند مهارت‎های رهبری خود را بنا ساخته و نسبت به توانمندی‎ها و نظرات خود اعتماد به نفس کافی کسب کنند و به مردان یاد بدهند چگونه از تبعیت از نقش‎های جنسیتی سنتی که زنان را محروم می‌سازند دست بردارند.

همچنین به چالش کشیدن الگوهای جنسیت‌محور به معنای افزایش دسترسی زنان در کشاورزی برای منابع تولیدی همچون زمین، اطلاعات بازار، اعتبار و کمک‎های فنی برای بهبود تولید و کیفیت آن می‌شود. تجارت عادلانه به معنای آموزش زنان برای بر عهده گرفتن مدیریت و مالکیت منابعی است که موجب افزایش درآمدشان می‌شود.

 

منبع:

http://fairtrade.org.nz/What-is-Fairtrade/Gender-equality

 

 

دانلود شماره سوم فصل‌نامه دستادست به شکل کامل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.