کار ناامن

کار ناامن

 

آدیتیا جایین، جولیت هسارد

ترجمه زهره سروشفر

مقدمه:

در دهه‎های اخیر به دلیل جهانی شدن فزاینده، توسعه اطلاعات، چرخش از بخش تولید به بخش خدمات و تغییرات جمعیت شناختی، تغییرات قابل توجهی در جهان کار رخ داده است. این تغییرات در ترتیبات قراردادی، ساعات کاری، استفاده از فن آوری‎های جدید، ترتیبات کاری غیرمعمول و انعطاف‎پذیر و تغییرات در نیروی کار نمود بیشتری دارد. این شرایط، موجب کاهش روابط کاری استاندارد و افزایش قابل ملاحظه  در کارهای ناامن[۱] شده است. در این مقاله به بررسی تعاریف کار ناامن می­پردازیم، افرادی را که تحت تاثیر آن هستند را شناسایی می‎‎کنیم و عواقب آن در ایمنی، سلامت و رفاه کارگران را مورد بحث قرار می‎‎دهیم.

کار ناامن چیست؟

راجرز و راجرز برای تشخیص کارهای ناامن از «کار استاندارد» و تسهیل تشخیص آن، چهار جنبه عدم امنیت شغلی را پیشنهاد کردند:

  • زمانی: اطمینان کم در مورد تداوم اشتغال
  • سازماندهی: عدم کنترل فردی و جمعی کارگران بر شرایط کاری، زمان و تغییرات کاری، شدت کار، پرداخت، سلامت و ایمنی کار
  • اقتصادی: دستمزد کم (دستمزد ناکافی و عدم افزایش حقوق و دستمزد)
  • اجتماعی: حمایت قانونی، جمعی یا عرفی در برابر اخراج غیرمنصفانه، تبعیض و شیوه‎های غیر قابل قبول کار و حمایت اجتماعی (دسترسی به مزایای تامین اجتماعی که بهداشت، حوادث و بیمه بیکاری را پوشش می­دهد).

با توجه به ماهیت چند بعدی کار ناامن و چهار بعد ذکر شده از عدم امنیت، بسیاری از مطالعات اروپایی در مورد اشتغال ناامن، تعریفی از کار ناامن ارائه دادند که بر اساس آن کار ناامن را می­توان این­گونه فهمید:

«اشکال متنوعی از اشتغال (به عنوان مثال، اشتغال موقت، عدم اشتغال، نیمه خود اشتغالی، کار on call) که پایین­تر از استانداردهای قانونی پذیرفته شده اجتماعی (که معمولا تحت عنوان قوانین، قانون­گذاری حمایت از اشتغال و حمایت جمعی بیان می‎‎شوند) در یک یا چند جنبه (در چهار بعد) استقرار می­یابند. این شکل از کار از توزیع نامتعادل ناامنی و خطرات معمول زندگی به طور عام و مربوط به بازار اشتغال به طور خاص در میان کارگران نشأت می­گیرد (میان کارگران و کارفرمایان و در میان کارگران، که منجر به تقسیم کار می­شود).

طبق گفته سازمان بین المللی کار (ILO)، به طور کلی، کار ناامن، ابزاری برای کارفرمایان برای انداختن خطرات و مسئولیت‎های کار بر روی کارگران است. این کار در اقتصاد رسمی و غیر رسمی انجام می‎‎شود و با سطوح و درجات متغیر ویژگی­های عینی (وضعیت حقوقی) و ذهنی (احساس) عدم قطعیت و ناامنی مشخص می‎‎شود. بر این اساس، کار ناامن این­گونه تعریف می­شود: «با عدم اطمینان در مورد مدت زمان استخدام، چندین کارفرمای احتمالی یا رابطه کاری مشکوک یا مبهم، عدم دسترسی به حمایت اجتماعی و مزایایی که معمولا با اشتغال ایجاد می­شود، دستمزد کم، و موانع قانونی و عملی قابل توجهی برای پیوستن به یک اتحادیه تجاری و چانه زنی به طور جمعی.»

در اتحادیه اروپا کار ناامن به عنوان ترکیبی از سطح پایین اطمینان در مورد تداوم کار، کنترل فردی بر روی کار (به ویژه ساعت کار)، سطح پایین حمایت (در برابر بیکاری و یا تبعیض) و فرصت‎های کمی برای آموزش و پیشرفت شغلی تعریف شده است. همچنین به عنوان اشتغال «کم کیفیت» نامیده می‎‎شود. شغل کم کیفیت شامل، کارهای مرده، مشاغل کم درآمد/ کم بهره ور، کارهای موقت، فصلی، پاره وقت، on-call، استخدام روزانه، قراردادهای موقتی یا کوتاه مدت و نیز خود اشتغالی، کار در خانه و کار در مشاغل متعدد می­شود. کارهای ناامن همچنین می‎‎تواند شامل قراردادهای استانداردی شود که در آن کارکنان تحت تأثیر تغییرات سازمانی قرار می‎‎گیرند، مانند: بازسازی، کوچک شدن، خصوصی سازی یا برون سپاری.

کارکنانی که بیشتر تحت تأثیر هستند:

در این زمینه بعضی گروه‎های کاری آسیب پذیرترند؛ زیرا بیشتر از افراد معمولی محتمل است که در کارهای ناامن یا قراردادهای غیر استاندارد استخدام شوند. میزان جوانان، زنان و کارکنان مهاجر در میان کارکنان موقتی بیش از دیگران است و به همین سبب بیشتر در معرض خطرات روانی و اجتماعی مربوط به کار موقت هستند.

شواهد نشان می‎‎دهد که زنان در طول زمان بیشتر از مردان با قراردادهای موقتی کار می‎‎کنند. در سال ۲۰۰۵، ۱۵ درصد زنان و ۱۴ درصد مردان مشاغل موقت در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشتند. با این وجود، زمانی که داده‎ها در سطح ملی جمع می‎‎شوند در این میزان تفاوت­هایی وجود دارد. برای مثال، در سال ۲۰۰۵، کار موقت بیشتر در میان زنان گسترش داشت: قبرس (۱۹  درصد زن در مقابل ۹ درصد مردان)، فنلاند (۲۰ درصد زنان در مقابل ۱۳ درصد مردان) و ایتالیا (۱۵ درصد زنان در مقابل ۱۰ درصد مردان ) با این حال، در میان مردان کار موقت در کشورهای زیر شایع‎تر بود: لتونی (۱۱ درصد مردان در مقابل ۶ درصد زنان)، و لیتوانی (۸ درصد مردان در مقابل ۴ درصد زنان).

داده‎هایی از ۵ پیمایش شرایط کار اروپا در سال ۲۰۱۰ نشان‎دهنده افزایش کار موقت است که در آن ۲۲ درصد زنان و ۱۸ درصد مردان در جوامع اتحادیه اروپا در قراردادهای موقت کار می‎‎کنند. داده‎ها همچنین نشان می‎‎دهد که زنان بیشتری نسبت به مردان مشاغل نیمه وقت دارند (۹/۳۱ درصد برای زنان در مقایسه با مردان ۸/۷ درصد)؛ و تعداد بیشتری از کارکنان جوان، معلولان و مهاجران در مقایسه با جمعیت به صورت عام مشاغل پاره وقت دارند.

در بسیاری از کشورها قراردادهای موقت در میان کارکنان مهاجر شایع تر از کارکنان ملی است. بررسی انجام شده توسط سازمان آژانس ایمنی و بهداشت در کار، بر روی کارکنان مهاجر نشان می‎‎دهد که این کارکنان اغلب دارای مشاغل پاره وقت با عدم اطمینان بالا، دستمزد کم و شرایط کاری ضعیف هستند. کار موقت همچنین در میان کارکنان جوان گسترده است (که به همان اندازه مربوط به دوره‎های آموزشی و امتحانی است). آمار نشان می‎‎دهد که در سال ۲۰۰۵ بیش از ۳۰ درصد کارکنان زیر ۳۰ سال با قراردادهای موقت استخدام شدند، در مقایسه با ۱۲ درصد در کل جمعیت کار در ۲۵ کشور اتحادیه اروپا. در حالی که در سال ۲۰۱۰ تعداد کارکنان کمتر از ۳۰ سال که با قرارداد موقت استخدام شده‌اند، تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته است؛ در مقایسه با ۲۱ درصد در کل جمعیت کارکنان در اتحادیه اروپا.

بخش‎هایی که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند:

اشتغال ناامن یا غیر استاندارد در برخی بخش‎ها بیشتر است. به عنوان مثال، چهارمین پیمایش شرایط کار در اتحادیه اروپا نشان داد که (در ۳۱ کشور اروپایی) قراردادهای موقت یا آژانسی، شایع‌ترین اشکال قراردادهای هتل‎ها و رستوران‎ها (۲۱  درصد)، آموزش (۱۵ درصد)، مراقبت‎های بهداشتی (۱۵ درصد)، تجارت عمده‎فروشی و خرده‎فروشی (۱۴  درصد) و سپس ساخت و ساز و بخش‎های کشاورزی است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که بخش بزرگی از کارکنان جوان، مهاجر و زن در هتل و رستوران، آموزش و پرورش و بخش عمده‎فروشی و خرده‎فروشی مشغول به کار هستند که با سطح بالایی از مشاغل ناامن همراه است. یافته‎های مشابه در پنجمین پیمایش شرایط کار در اتحادیه اروپا گزارش شده است، که در آن شواهد بیشتری نشان می‎‎دهد کارهای کم مهارت ماهیتا ناامن­تر هستند و کارگران یدی بی­مهارت­تر معمولا بیشتر نگران از دست دادن شغل خود هستند و کمتر از کارمندان در مورد یافتن کار دیگری اطمینان دارند.

نتایج برای کارکنان فردی:

شواهد نشان می‎‎دهد در مقایسه با اشکال استاندارد قراردادهای کاری، اشتغال ناامن با تخریب سلامت و ایمنی کارکنان و همچنین افزایش خطرات برخی از مسائل روانی اجتماعی همراه است. تحقیقات زیادی نشان می‎‎دهند که تغییرات در سازمان در ارتباط با برون‎سپاری می‎‎تواند بر سلامت روانی کارکنانی که برون‎سپاری می‎‎شوند و نیز کسانی که در یک شرکت باقی می‎‎مانند، تاثیر بگذارد. کارکنان در مشاغل ناامن نسبت به کسانی که مشاغل ثابت­تری دارند، دو برابر بیشتر محتمل است آزار و اذیت جنسی را تجربه کنند. نتایج دیگر شیوه‎های غیراستاندارد کار، تاثیر بر امنیت اجتماعی و پوشش حقوق بازنشستگی است. اگر کارکنان در هر هفته فقط چند ساعت کار کنند و یا مشاغل ناامنی داشته باشند که مداوم نیستند، این امر بر پوشش اجتماعی و حق بیمه اجتماعی آنها تأثیر منفی خواهد داشت. در نهایت، ماهیت گذرای ترتیبات قراردادی غیراستاندارد، تأثیر منفی بر توانایی‎های کلی اقتصادی فراتر از حوزه کاری دارد.

اگرچه در بسیاری از کشورهای اروپایی می‎‎توان از ترتیبات کار موقت به عنوان راهی برای ایجاد فرصت‎های شغلی بیشتر در دوره­های بیکاری استفاده کرد، اما به نظر می­رسد این امر تأثیر مخربی بر سلامتی داشته است. تحقیقات نشان می‎‎دهد که در شرایط کار برابر، چنین نوع اشتغال به مشکلات سلامتی چون استرس، خستگی، اختلالات اسکلتی عضلانی، احساس عدم سلامتی، بیماری کبد، اختلالات روانی، غیبت و استرس مربوط به کار می‎‎انجامد. خطرات ناشی از کار موقت عبارتند از: افزایش موارد علل مرگ و میر ناشی از الکل در زنان و مردان و افزایش علل مرگ و میر در مردان در ارتباط با سیگار . اگر کار موقت به طور غیرمستقیم یا در ترکیب با احساس نارضایتی ادامه پیدا کند، خطر مرگ و میر نیز به مراتب قویتر است. ناامنی شغلی و افزایش استرس مربوط به کار در ارتباط با کارهای ناامن نشان داده که تأثیر منفی بر سلامت کارکنان دارد.

با این وجود، اثرات اشکال مختلف اشتغال ناامن در بعضی موارد، متفاوت است و همیشه منفی نیستند. به عنوان مثال، کارکنان خودفرما از کنترل بیشتری بر ساعت کاری برخوردار هستند و دارای سطح بالایی از استقلال هستند. اما، در عین حال، حمایت اجتماعی بسیار کمی دارند. کارکنان پاره‎وقت نیز غیبت ناشی از مشکلات سلامتی کمتری را نشان می‎‎دهند و استرس کمتری را گزارش می‎‎کنند، به ویژه هنگامی که آنها داوطلبانه به طور پاره‎وقت کار می‎‎کنند. این یافته‌ها احتمالا به دلیل اثرات مقررات بازار کار مختلف در کشورهای مختلف یا ناهمگونی شرایطی است که افراد در آن به صورت موقت کار می‎‎کنند.

نتایج برای سازمان:

تعداد زیادی از مطالعات رابطه‌ای منفی بین ناامنی شغلی، رضایت شغلی، انگیزه، عملکرد شغلی یافته‌اند. شواهد همچنین نشان می‎‎دهد که ناامنی شغلی در بلندمدت می‎‎تواند منجر به افزایش غیبت طولانی مدت ناشی از بیماری، بازنشستگی ناشی از معلولیت شود. خلاقیت و توانایی حل مساله با ناامنی شغلی کاهش می‎‎یابد. این شواهد اولیه در نهایت نشان می‎‎دهد عدم امنیت شغلی، به عنوان یک جنبه از کار ناامن، به زیان عملکرد سازمان است.

نتایج برای جامعه:

در سطح اجتماعی، از تأثیر اشتغال ناامن بر انسجام اجتماعی و نرخ تولد نباید غافل شد. به عنوان مثال، قراردادهای غیر استاندارد منجر به کارهای نامتداوم و کم درآمد می‎‎شود که در رژیم‎های مشارکتی موجب کاهش دسترسی به مزایای بیکاری و حقوق بازنشستگی و یا دیگر مزایا می‎‎شود. بدین ترتیب بی‎ثباتی اشتغال به طور مستقیم به بی­ثباتی اجتماعی پیوند دارد. کارشناسان معتقدند که به این مسأله توجه جدی نشده است. کار کوتاه مدت و درآمد کم (به دلیل ساعات کاری کم) بر یارانه‎های بیکاری، حقوق بازنشستگی و حقوق کارکنان تاثیر می‎‎گذارد. علاوه بر این، کار ناامن می‎‎تواند ظرفیت افراد را برای پرداخت اجاره، توانایی کسب اعتبار بانکی و فرصت‎های ساختن یک خانواده را، در معرض خطر قرار دهد.

بنابراین، حکومت­ها برای تدوین سیاست‎های اجتماعی شامل یک نظام حمایت اجتماعی مبتنی بر اجماع، برابری خواهانه و بخشنده فراخوانده می­شوند که می‎‎تواند مانع از ایجاد دائمی مشاغل بی­ثبات شود؛ از جمله طرح‎های ویژه ای برای حمایت اجتماعی از نیازهای گروه‎های خاصی از کارکنان که به علت ماهیت مشاغل خود به طور بالقوه تحت تاثیر ناامنی قرار می‎‎گیرند. قانونی که امکان چرخش دائمی قراردادهای ثابت را فراهم می‎‎کند که نه تنها باعث ایجاد بی ثباتی در میان کارکنان می‎‎شود، بلکه همبستگی را در جامعه تهدید می‎‎کند و مانع رقابت عادلانه می‎‎شود. ترتیبات کاری منعطف­تر می‌تواند تأثیر اقتصادی مشخصی در سال­های آینده بر جامعه بگذارد.

[۱] این اصطلاح با عنوان بی‎ثبات‌کاری هم ترجمه شده است.

 

 

دانلود شماره سوم فصل‌نامه دستادست به شکل کامل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.